A gumiabroncs és a közlekedésbiztonság - Az európai autósok 80%-a a kelleténél alacsonyabb nyomású abronccsal közlekedik

Az európai autósok 80%-a a kelleténél alacsonyabb nyomású abronccsal közlekedik

Biztonság Leközölve 2013.05.28. , írta J. József

Ezt a riasztó megállapítást tette a Bridgestone a nyugat-európai országokban végrehajtott 8. abroncsellenőrzési kampányát követően. Ezen kívül az autósok negyedének abroncsai a megengedett határon túl kopottak voltak. A gyártó szerint ez a válság hatása. Minden esetre ez a hanyagság jelentős számú balesetért, üzemanyag-pazarlásért és fölösleges CO2-kibocsátásért felelős.

Alacsony nyomású abroncsok karbantartása Az európai autósok 80%-a a kelleténél alacsonyabb nyomású abronccsal közlekedik a Bridgestone tanulmánya szerint. - A fénykép csak illusztráció © : Bridgestone

Mint minden évben, a Bridgestone levonta a Nyugat-Európa különböző országaiban rendszeresen elvégzett abroncsellenőrzések következtetéseit. Ezek egyszerűen riasztóak. A 2012-ben elvégzett 28 000 ellenőrzés alapján az derült ki, hogy az autósok 78 %-a közlekedik puha abroncsokkal, szemben a 2011-es 63%-kal, ami közel 25%-os növekedést mutat.

 

A Bridgestone szerint ez a gazdasági válság hatása

 

A Bridgestone abroncsokat ellenőrizA fénykép csak illusztráció © : Bridgestone

Ez még nem minden: az ellenőrzések során kiderült, hogy az autósok negyedének abroncsai a törvény által megengedett mértéket meghaladóan kopottak voltak, szemben a 2011-es 20%-kal, ami 25%-os növekedést jelent. A vizsgálat felelősei ezt a változást a gazdasági válság okozta vásárlóerő-csökkenésnek tulajdonítják. Hogy kiadásaikat csökkentsék, a fogyasztók megpróbálják elodázni az abroncsok cseréjét. Ugyanezen okok miatt kevesebbet használják az autójukat és kevésbé ellenőrzik az abroncsok állapotát, többek között az abroncsnyomást.

 

Több mint 150 000 baleset okozói Európában

Ez a helyzet aggasztja a gyártót, aki emlékeztet arra, hogy a puha vagy kopott abroncsok veszélyesek, egyben költségesek is. Az abroncsok rossz állapota áll ugyanis mintegy 153 000 baleset mögött Európában és felelős közvetlenül a halálos közúti balesetek 6%-áért . Tudjuk, hogy az alacsony nyomás rontja az úttartást és a stabilitást fékezésnél. Ezért megnövekszik a fékút és az aquaplanning kockázata esős időben. Ez még inkább igaz a kopott abroncsokra…

 

Közel 4 milliárd liter elpazarolt üzemanyag

Ezen kívül a rosszul kezelt abroncsok további kiadásokat okoznak az autóvezetőnek egyéni, az autóvezető-közösség számára kollektív szinten. A Bridgestone szerint 0,5 bar nyomáshiány 2,4 %-os többletfogyasztást okoz. A gyártó úgy becsülte, hogy a puha abroncsok összesen évi 3,9 milliárd liter üzemanyag pazarlásának és 9,2 millió tonna fölösleges C02 kibocsátásának okozói.

 

A szabály: az abroncsok állapotát havonta egyszer ellenőrizni kell

E riasztó megállapítás kapcsán emlékeztetünk arra, hogy az abroncsok állapotát és a nyomását havonta egyszer ellenőrizni kell. A gyártó által ajánlott nyomás a használati útmutatóban szerepel. A vezetőoldali ajtó keretén vagy az üzemanyagtartály fedelén is fel van tüntetve.

 

 

 Bővebben:
>> 
A Bridgestone honlapja az abroncsok biztonságáról (en)