A gumiabroncs és a közlekedésbiztonság - Címkézés: rosszul fékeznek a téli gumik nedves úton?

Címkézés: rosszul fékeznek a téli gumik nedves úton?

Biztonság Leközölve 2013.01.28. , írta B. József

Erről lehet olvasni itt - ott a világhálón, és ezt feltételeznénk a címkék osztályozásának gyors vizsgálata alapján. Az biztos, hogy a nyári abroncsok általában jobb osztályozást kapnak a nedves útburkolaton való fékezésre, mint a téli gumik. Ám az európai előírásokban meghatározott vizsgálati protokollok hátrányosan megkülönböztetik ez utóbbiakat. Mielőtt elhamarkodott következtetéseket vonna le a téli abroncsok teljesítményére vonatkozóan, kérjük, tekintse meg a több mint 15 000 címkézett abroncson végzett vizsgálatunk eredményeit.

Le freinage des pneus hiver sur sol mouillé A fénykép csak illusztráció © : All Rights Reserved

 

A  Rezulteo  több hónapja rendszeres felmérést végez az abroncsok gyártói és forgalmazói által az interneten közzétett abroncscímkékről. Ez a felmérés lehetővé tette, hogy meghatározzuk a több mint  15 000 különböző  abroncsnál melyek a leggyakrabban megfigyelt címkék.

 

Fékezés nedves talajon, útburkolaton: a nyári gumik a téli gumiknál jobb osztályozást kaptak

A nyári és téli abroncsok címkézési osztályainak megoszlása 
Mivel a megoszlásban nagy a szórás, úgy döntöttünk, hogy halmozottan mutatjuk be az eredményeket, hogy így jobban megfigyelhessük a téli abroncsok és a nyári abroncsok közötti különbséget. Bázis: 15 000 abroncs (Forrás: Rezulteo).

 C-E : a grafikon tengelyei a különböző osztályok kombinációját ábrázolják, két szempontból : fékezés nedves útburkolaton  (C) és energiahatékonyság (E).

A gumiabroncs-címkézés osztályai téli és nyári abroncsok szerintA fénykép csak illusztráció © : All Rights Reserved

Ez figyelhető meg:  címkék megoszlása  a nedves útburkolaton való fékezés és az energiahatékonyság szempontjaiból, amelyek a címkézés fő szempontjaiegyértelműen előnyösebbnek látszik a nyári abroncs, mint a téli abroncs.

 

Az abroncsok osztályozásának megoszlása, ha a fékezés nedves útburkolaton történik

Fékezés nedves felületen

A

A-B

A-B-C

A-B-C-E

Nyári gumi

10,3%

43,9%

89,5%

99,9%

Téli gumi

5,8%

11,3%

66,1%

97,3%


* Az egyes osztályokhoz tartozó abroncsok százaléka…

Ha a  fékezés nedves útburkolaton történik, az abroncsok általában jobb értéket kapnak. A  nyári abroncsok közel 44%-a A vagy B osztályozást kapott, szemben a  téli abroncsok 11%-ot kevéssel meghaladó értékével.  A  nyári abroncsok közel 90%-a  pedig A, B vagy C osztályozást kapott, míg a  téli abroncsok 66%-nál valamivel többet.

 

Akkor azt a következtetést kell ebből levonni, hogy nedves útburkolaton a téli abroncsok fékezése rossz?

Egyáltalán nem. A nyári abroncsok teljesítményétől való eltérés főként a tesztek végrehajtásának módjával magyarázható.

A  téli abroncsokat ugyanis a téli körülményekre optimalizálták. A téli abroncsokat alkotó gumi, a futógumi mintázata (a lamellák nagy száma, mély mintázatok stb.) arra szolgálnak, hogy  maximális tapadást biztosítsanak hideg és csúszós utakon, valamint fokozzák a hajtóerőt havon és jégen.

Márpedig az abroncsok címkézéséről szóló rendeletek által előírt protokoll szerint a téli gumik tesztelését  + 2° és + 20 °C   közötti hőmérsékleten kell elvégezni. Tudva, hogy a téli gumi optimális teljesítményét  7°C alatt fejti ki , látható, hogy a protokoll alkalmazása nem kedvező a téli abroncsra.

Ez még inkább igaz az északi abroncsokra, amelyeket nagyon hideg hőmérsékletre, havas és fagyos felületekre terveztek. Az ilyen típusú abroncsnál a fékezési hatékonyság szempontja már nem érvényes. Ezzel érvel néhány erre a típusra szakosodott márka, például a Nokian.

Végezetül ne feledjük, hogy a  szöges abroncsokra nem vonatkozik az abroncsok európai címkézése.

 

Akkor hogyan válasszunk jól téli abroncsot?

E megállapítás szerint a nedves útburkolaton való fékezés szempontja viszonylagossá válik  a téli abroncs kiválasztásakor. A kérdés az, hogy végül is mi a jobb? - meghosszabbítani a féktávolságot nedves útburkolaton 7 C°-nál magasabb hőmérsékleten, vagy nyerni több tíz méter féktávolságot havon és jégen? A vásárlónak kell erre megadnia a választ, attól függően, hogy milyen régióban lakik és mennyire kemények a téli körülmények… 

A címke osztályok megoszlása márkák szerint 

Az eredmények halmozott bemutatása. Ezen a grafikonon a címkék osztályozása három márkacsoportot különböztet meg:

  • Piacvezető vagy prémium márkák
  • Közepes márkák
  • Budget márkák

A címke osztályok megoszlása márkák szerintA fénykép csak illusztráció © : All Rights Reserved

Végezetül, ha megvizsgáljuk a  téli abroncsok márkák szerinti megoszlását, látható, hogy nedves útburkolaton való fékezésre a piacvezető márkák jobb osztályozást kapnak,  mint a közepes vagy budget márkák. Nincs ebben semmi meglepő, hiszen rengeteget dolgoznak azon, hogy egyensúlyban legyenek a teljesítmények…