Tervezés és abroncsgyártás - A gumiabroncs gyártása

A gumiabroncs gyártása

Abroncs és technológia

Nem látszik rajta, de az abroncs magas technológiai színvonalú termék, nem egyszerű fröccsöntött tárgy.

Abroncsok a gépsoron A gumiabroncs gyártása nagyon bonyolult technikát igényel! - A fénykép csak illusztráció © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Az abroncs számos alkatrész bonyolult felépítésének az eredménye: ez lehet akár 200 alkatrész is! Gyártásához a legkülönfélébb alapanyagok szükségesek: természetes és szintetikus gumi, fémkábelek, textilszálak és különböző adalékanyagok.

 

A gumikeverék

Egy abroncs gyártásához több, mint 30 féle természetes és szintetikus kaucsukra van szükség, melyek különböző tulajdonságokkal rendelkeznek. Hatalmas keverőgépekben keverik össze őket, amíg sima és homogén paszta nem válik belőlük. A különböző gumikeverékek összetétele határozza meg az abroncs minőségét, lágyság, tapadás vagy ellenállás szempontjából.

 

Az alkatrészek felépítése

A felépítési fázis egy forgó dobon történik, erre helyezik rá a különböző anyagrétegeket. A felépítés főbb lépései.

A légzáró felépítése

A felépítő dobra felhelyezett első alkatrész a szintetikus kaucsukból készült légzáró. A korszerű gumiabroncsokban ez helyettesíti a tömlőt.

A radiálbetét felépítése

Ekkor egy gumival bevont, textil- vagy fémszálakból készült vázat helyeznek el. Ez a váz sugárirányú erősítést képez a gumiabroncs körül. Ez a radiálbetét.

A huzalkarikák elhelyezése

Két darab fémkábelekből álló karikát helyeznek az abroncs két oldalára. Ezek a huzalkarikák. A huzalkarikák tartják meg a gumiabroncsot a pánton, biztosítva egyúttal a légzárást is. A radiálbetétet visszahajtják a huzalkarikákra, ez tartja helyükön őket.

Az oldalgumik felépítése

További csíkok hozzáadása. A lágy és ellenálló gumiból készült oldalgumik nyelik el elsősorban az abroncs deformációját és óvják az oldalirányú ütésekkel szemben. Az oldalgumin találhatóak az abroncsfeliratok is.

Az abroncs alakítása

Ezután megformázzák (bombírozzák) a gumiabroncsot, felfújják a felépítő dob középső részét.

Az öv erősítése

Az abroncs övrészére két további övet helyeznek el. A ferdén elhelyezett fémszálak a radiálbetéttel nem deformálódó háromszögeket alkotnak.

A futógumi felhelyezése

Végül felépítik a futógumit, az abroncsnak a talajjal érintkező részét.

 

A vulkanizálás

A nyers abroncsot ekkor egy vulkanizáló formába helyezik, melynek oldalfalai gravírozottak, ezek adják át az abroncsnak a mintázatot és a feliratokat. A forma közepén nyomás alatt lévő, forró vízzel töltött gumizsák szorítja a még képlékeny anyagot az oldalfalakhoz. A hő hatására beindul a vulkanizálódás. A hőmérséklet 150 °C-ra növelésével létrejön a gumi térhálósodási (vulkanizálódási) jelensége: a gumikeverékhez adott kén kötéseket hoz létre a polimer láncok között. A képlékeny (plasztikus) állapotból így rugalmas állapotra változik.

 

Ellenőrzés

A vulkanizáló formából kivett abroncsot ellenőrzik. A hibákat vagy minőségellenőrzők, vagy egy különleges gép mutatja ki. A gyártósorból véletlenszerűen ki is emelnek abroncsokat és röntgenvizsgálatnak vetik alá. Ha egy abroncson akár a legkisebb hibát is észlelik, akkor kiemelik és leselejtezik.

Forrás: Michelin film "Az abroncsgyártás"

 

Az abroncs számokban

1,1 milliárd: a világon gyártott személyabroncsok száma (2008).

127 milliárd: a gumiabroncs világpiaci értéke dollárban (2007).

72%: az utánpótlási piac részaránya.

49%: a 3 piacvezető piaci részesedése együttesen – Michelin, Bridgestone és Goodyear.

(Források: Tire Business, Michelin Factbook)