Tervezés és abroncsgyártás - Hogyan készül a gumiabroncs?

Hogyan készül a gumiabroncs?

Abroncs és technológia

Futógumi, lamellák, huzalkarika, radiálbetét… Ezeket a kifejezéseket kell ismerni ahhoz, hogy megértsük a gumiabroncs szerkezetét.

Számítógéppel létrehozott gumiabroncs A gumiabroncs sokkal összetettebb szerkezet, mint amilyennek látszik. - A fénykép csak illusztráció © : All Rights Reserved

A gumiabroncs összetett termék. Gumik, acélhuzalok és textil, például nylon vagy poliészter szálak komplex összeállítása. Ezeket az anyagokat nem ragasztják, hanem az általánosan vulkanizálásnak nevezett vegyi reakció tartja össze őket. Vizsgáljuk meg közelebbről egyenként ezeket az alkatrészeket.

 

Légzáró lemez

A tömlőt (belső gumi) már régen nem használják. A belsőt egy vékony szintetikus gumiréteg helyettesíti, ami megakadályozza a levegő áthatolását.

 

Szövetváz (vagy radiálbetét)

Ez a gumiabroncs váza. Egyenes ívekben elhelyezett, gumival összeragasztott szövetsszálakból áll. Ezek a kábelek az abroncs szerkezetének lényeges részei, mert ez teszi ellenállóvá a levegő feszítésével szemben.

 

Perem és huzalkarika

Ez adja az abroncs formáját. A huzalkarikák szorítják rá az abroncsot a felnire. Nagyon nagy erőt képesek elviselni.

 

Peremvédő (vagy kapaszkodási terület)


Az abroncsnak a felnivel érintkező része. Szerepe a légzárás biztosítása, és a gyorsítás és fékezés továbbítása a jármű felé.

 

Oldalgumi

Ez a gumiabroncs oldalsó része. A lágy gumiból készített oldalgumi védi az abroncsot az ütésektől, amelyek károsíthatják a szövetvázat (ütközés a járdaszegélyekhez...). Itt találhatóak az abroncs feliratai.

 

Övpárnák

Az abroncs öveit borítják, stabillá teszik az abroncs mintázatát stabilitását a sebesség hatásával szemben, és csökkentik a melegedést. Általában nylonból készült huzalok erősítik, amelyeket kerületi irányban helyeznek el, hogy ne nyúljanak meg a centrifugális erő hatására.

 

Övek

A vékony és ellenálló acélhuzalokkal erősített övek ferdén keresztezik egymást, és egymáshoz vannak ragasztva. A huzalok és a radiálbetét huzaljainak kereszteződése háromszögek hálózatát eredményezi, ezek biztosítják a gumiabroncs övzónájának a merevségét.

 

Futógumi

Ez az abroncsnak az útburkolattal érintkező része. A futóguminak nagyon nagy erőhatásoknak kell ellenállnia. A futógumit alkotó keveréknek minden útburkolaton tapadnia kell, ellenállónak kell lennie a kopással és súrlódással szemben, és mérsékelten kell melegednie.

 

Mintázatok

A futógumin kialakított csatornák és árkok az útburkolaton lévő víz elvezetésére szolgálnak. Az abroncs típusától függően kisebbek vagy nagyobbak lehetnek.

 

 

 

Ki találta fel a gumiabroncsot: Michelin vagy Dunlop?

Az első gumigyárat a 1889-ben a skót John Boyd Dunlop alapította. A gyár Dublinban, Írországban működött. Kevéssel ezután a francia André és Edouard Michelin elkészítik a kerékpárra való leszerelhető gumiabroncsot.

> További tudnivalók a Dunlop  és Michelin márkáról