Tervezés és abroncsgyártás - Milyen lesz a jövő gumiabroncsa?

Milyen lesz a jövő gumiabroncsa?

Abroncs és technológia

A jövőben gumiabroncs már nem létezik, mert a levegőt innovatív technológiák és anyagok fogják felváltani. A kerék nem csupán a gördülési és fékezési feladatokat fogja ellátni, hanem a hajtás és felfüggesztés funkcióit is. Bepillantás a Michelin laboratóriumaiba.

Michelin Active Wheel Michelin Active Wheel, motor technológiája egy gumiabroncsban! - A fénykép csak illusztráció © : All rights reserved

A kutatás minden nagy abroncsgyártónál az egyik legfontosabb részleg. R&D központjaik nyelik el a beruházások nem elhanyagolható hányadát (az árbevételnek akár 4%-át).

Számos irányban folynak kutatások. Íme néhány kutatási irány, amit a Michelin, a Bridgestone-nal együtt, a világ legjelentősebb abroncsgyártója fejlesztett ki. Ezek mintegy tíz év múlva kerülhetnek a piacra.

 

Michelin Airless

Egy levegő nélküli, tehát defektmentes abroncsról van szó, amely semmilyen karbantartást nem igényel. Kompozit anyagokból készült radiál szerkezetét úgy tervezték, hogy annyi ideig tartson, mint maga a jármű, amire felszerelték. Erre a szerkezetre gumiból készült futógumit ragasztanak. Miután elkopott, elengedő csak újrafutóztatni.

 

Michelin Tweel

A Michelin Tweel (a Tire – abroncs – és Wheel – kerék összevonása) az abroncs és a kerék összeépítését vizsgálja. Levegő nélküli és újrafutózható, mint az Airless, egy gumiból készült futóból áll, amely rugalmas küllőkkel kapcsolódik a kerékagyhoz. A rugalmas küllők kapcsolódnak a kerékhez és deformálódva nyelik el az ütődéseket, majd könnyedén visszanyerik alakjukat. A hagyományosan a levegő által biztosított csillapítás szerepét így a nagyon hajlékony küllők veszik át.

 

Michelin Active Wheel

Ez a leglátványosabb technológiai áttörés. Ez a kerék magában foglalja egy jármű fő funkcióit: vonóerő, felfüggesztés, fékezés és gördülés. Nagy teljesítményű villanymotort szereltek rá, aktív függesztési és fékezési rendszerrel. Ezt a kereket akkumulátorral vagy üzemanyagcellával működő elektromos autókba szándékoznak beépíteni. Ilyen kerékkel a járművön nem lesz többé váltó, kuplung, kardán, stabilizátor, sem erőátviteli tengely.

Források: Michelin honlap