A gumiabroncsok teljesítményének összehasonlítása a címke segítségével
Gumiabroncs címkézés: használati utasítás
A címkézés segítségével a fogyasztó egyéb szempontok szerint is össze tudja hasonlítani egymással az abroncsokat, nem csak a márka vagy az ár alapján. Tudni kell azt is, hogy mit jelent a különbség két osztály között a fékezési távolságnál vagy üzemanyag-fogyasztásnál.

Ugyanebben a témában
Az abroncsok címkézésének egyik célja a fogyasztók jobb tájékoztatása volt, hogy az áron kívül egyéb szempontok alapján is össze tudják hasonlítani egymással az abroncsokat. Ennek az európai léptékben bevezetett intézkedésnek köszönhetően az autósok tényleg biztonságosabb és környezetkímélőbb abroncsokat vásárolhatnak.
A címke jelzi, hogy milyen teljesítményosztályhoz tartozik az abroncs, három szempont alapján: Energiahatékonység, fékezés nedves útburkolaton és a külső menetzaj. Íme néhány információ, hogy megértsük, mit jelent két fokozat közötti eltérés az egyes mért teljesítményeknél.
Energiahatékonyság
Az abroncs hozzájárulását az üzemanyag-fogyasztáshoz gördülési ellenállásán keresztül mérik. A címke színnel és betűvel jelzi, hogy melyik gördülési ellenállás osztályhoz tartozik az abroncs. Egy A értékelésű és G értékelésű abroncs között a teljesítménykülönbség tényleg jelentős.
Az üzemanyag-fogyasztás szempontjából ez a különbség 0,5 l/100 km-nek felel meg, ami 80 liter üzemanyag évente (15 000 km/évet alapul véve).
A CO2-kibocsátások tekintetében az A és a G értékelés közötti különbség 12 g/km, ami 0,18 tonna CO2 évente (azonos alapon). Összehasonlításul, a 2013-as környezeti malusra vonatkozó törvénytervezet a malus kezdetének küszöbértékét 135 g/km-ben határozza meg.
Fékezés nedves útburkolaton
A fékezés nedves útburkolaton teljesítménynél az osztályozás értékét a tesztelési eredményeknek egy referencia-abronccsal történő összehasonlításával kapjuk.
Az eltérés az A és az F osztály között (a G osztályt nem használják) 18 méteres távolság 80 km/h sebességgel haladó autónál, azaz 4 autóhossz.
Külső menetzaj
Az osztályozást egy határértékkel történő összehasonlítás adja, amely változik az abroncs típusa és mérete szerint. Ez a határérték 2016-ig csökkenni fog.
A teljesítménybeli eltérés két osztály között 3 dB, azaz a zajszint a felével emelkedik vagy csökken.
1 hullám: jó teljesítmény. A gördülési zaj szintje legalább 3dB-lel a leendő szabvány alatt van.
2 hullám: Közepes teljesítmény. A gördülési zaj szintje megfelel a leendő szabványnak.
3 hullám: Gyenge teljesítmény. A gördülési zaj szintje elfogadható a jelenlegi szabvány szerint, de magasabb a 2016-os határértéknél.
Olvassa el ezt is
>> A címke nem mond el mindent