Gumiabroncs címkézés: használati utasítás - Címkézés: ki értékeli az abroncsokat? Hogy végzik a teszteket?

Címkézés: ki értékeli az abroncsokat? Hogy végzik a teszteket?

Gumiabroncs címkézés: használati utasítás

2012. november 1-jétől a teljesítmény címkéknek köszönhetően összehasonlíthatóvá válnak az abroncsok. A címkék három szempont alapján osztályozzák az abroncsokat: energiateljesítmény, fékezési hatékonyság nedves útburkolaton és külső menetzaj. De kinek a feladata lesz az abroncsteljesítmények értékelése, és hogy fogja elvégezni a teszteket?

A gördülési zaj mérése A gumiabroncsok gördülési zajának mérése - A fénykép csak illusztráció © : Rezulteo

Az abroncsok teljesítményének értékelése az európai címkézéshezgyártók, vagy az importőrök felelőssége. Egy öntanúsítási eljárásról van tehát szó.

Minden gyártó az európai hatóságok által pontosan meghatározott  protokoll szerinti teszteknek veti alá termékeit. Kötelezi magát arra, hogy megbízható és objektív besorolást készít, ami lehetővé teszi a fogyasztó számára az abroncsok egymás közötti összehasonlítását

Az Unió minden tagállamának garantálnia kell továbbá, hogy a teszteket a meghatározott eljárás szerint végezték el. 

 

Az abroncsok energiateljesítményét értékelő tesztek

Az abroncs hozzájárulását az üzemanyag-fogyasztáshoz gördülési ellenállás mérésével értékelik. Másképpen mondva, az abroncs által elnyelt energiát az útburkolattal való érintkezése közben. Minél kisebb a gördülési ellenállás, annál kevesebb lesz az üzemanyag-fogyasztás.

A gördülési ellenállás tesztA fénykép csak illusztráció © : All Rights Reserved

Az abroncsot egy 2 m átmérőjű dobból álló próbapadon tesztelik, egy szabványos protokollt követve. A teszt 80 km/h sebességen az abroncs terhelhetőségi indexének 80 %-ával terhelt vezetést szimulál. 

A fékezés hatékonyságát nedves úton értékelő teszt

A  fékezés minősége nedves útfelületen a biztonság fontos tényezője. Ez a gumiabroncsok európai címkézése által használt második osztályozási szempont.

A Michelin Pilot Sport 3 tesztelése nedves útburkolatonA fénykép csak illusztráció © : rezulteo

Ezt a tesztet egy ABS rendszerrel ellátott standard járművel végzik. A fékezést a 80-ról 20 km/h-ra való lassulási fázisban mérik. A rendelet a teszt elvégzésének minden feltételét meghatározza. Íme néhány:

Hőmérséklet:  a téli abroncsoknál 2° - 20 °C, a nyári abroncsoknál 5° - 35 °C.

A pálya öntözése: 0,5 és 1,5 mm közötti vízmagasság

A pálya jellemzői: lejtő, egyenletesség, burkolat minősége, szerkezete, frikciós jellemzők stb.

A külső menetzaj intenzitásának mérésére szolgáló tesztek

A  menetzaj  csökkentése az életminőséghez járul hozzá, főként városban. Ezt a harmadik szempontot választotta az európai jogalkotó arra, hogy a gumiabroncsok európai címkézésének köszönhetően osztályozza és összehasonlítsa az abroncsokat.

A teszt abból áll, hogy két mikrofont helyeznek egy 80 km/h sebességgel induló jármű útvonalának két oldalára, és mérik a zajszintet akkor, amikor leállított motorral átlépi a vonalat.

Bővebben

> A 228/2011 rendelet részletezi a nedvestapadás vizsgálati módszerét személygépkocsik számára ;

> A 1235/2011 rendelet rendelkezik a szükséges intézkedésekről:

  • a könnyű és nehéz járművek nedvestapadásának feljegyzése ;
  • a gördülési ellenállás mérése, továbbá tartalmazza az azonos mérési és ellenőrzési eljárások akkreditált mérési szervezetek általi elfogadását.