Az abroncs hatékonyságának felmérésére szánt tesztek - Gumiabroncsok részletes vizsgálata

Gumiabroncsok részletes vizsgálata

Gumiabroncs próba és teszt J. József

A járműveinken lévő gumiabroncsokat sorozatgyártás előtt számos tesztnek vetik alá. Minden helyzetben elemzik őket: próbapályán, közúton, majd bonyolult gépekkel végzett alapos vizsgálatokon esnek át. Vizsgálják tulajdonságaikat, amelyek befolyásolják a gördülési ellenállást, menetzajt, tapadást, kopást... A részletek kis áttekintése.

Az abroncs kopásállóságának próbája Az abroncs kopásállóságának próbája - A fénykép csak illusztráció © : Rezulteo

 

Tartóssági teszt

A teszt azt vizsgálja, hogyan tűri idővel az abroncs a terhelést és a túlterhelést, az időjárási viszonyoktól függetlenül. A tesztek során rendes és rendkívüli vezetési körülményeket teremtenek. Gépeken is végeznek vizsgálatokat, ahol a gumiabroncsokat szétfejtik, hogy alaposan megvizsgálják a károsodott részt. Az abroncsot alkotó gumiból vett mintákat ezután vegyészek vizsgálhatják laboratóriumban.

 

Gördülési ellenállás teszt

  • Üzemanyag-fogyasztás stabilizált sebességnél: két egyforma jármű, amelyekre különböző gördülési ellenállással rendelkező gumiabroncsokat szereltek, azonos sebességgel halad. Ekkor észrevehető, hogy az alacsony gördülési ellenállás az üzemanyag-fogyasztás csökkenésével jár.
  • A gördülési ellenállás végül mérhető olyan gépen, amely az abroncs normál használati körülményeit reprodukálja, továbbá figyelembe veszi a terhelést és a levegőnyomást. A gép meghajtja az abroncsot és méri a mozgásban tartásához szükséges erőt, továbbá azt az erőt, amit gördülési ellenállásnak nevezünk.

 

Kopásvizsgálat

Ezek a vizsgálatok azt elemzik, hogy mennyire képes a futógumi ellenállni a kopásnak, tehát a gumiabroncs futásteljesítményét mérik. Ezeket a vizsgálatokat valós helyzetben, egyforma járművekkel mérik, amelyek folyamatosan róják Franciaország útjait. Több ezer kilométer megtétele után összegyűjtik a prototípusokat, megtisztítják, megmérik a gumikat és feljegyzik az eredményeket.  Ezután elemzik a teljesítményeket, összehasonlítják egymással, majd jóváhagyják a műszaki megoldást. Gyakorlati és gazdasági okokból ezt a vizsgálatot gyakran gépeken végzik, amelyek a lehető leghűbben visszaadják a közúti jellemzőket.

 

Zaj- és komfort teszt

A teszteket próbapályán, illetve pályán kívül végzik, majdnem mindenféle talajtípuson. Érdes-durva burkolaton, amelyen vizsgálható a belső menetzajt és a jármű általános komfortja. Ezután sima útburkolat következik. Ez inkább az abroncs mintázata által keltett zajt emeli ki, amit speciális műszerekkel mérnek. Akadályokat is lehet az útra helyezni (fémsávok), amelyekkel azt vizsgálják, hogy elnyeli-e az abroncs az egyenetlenségeket. Végezetül az út szélén elhelyezett érzékelőkkel ellátott vizsgálati pályák segítségével vizsgálják az abroncs külső menetzaját és a lakosságnak okozott zavaró hatását. Ezeknek a teljesítményeknek be kell tartaniuk az előírt értékeket.

 

Fékezési és tapadási próba 

 

Először a hosszirányú tapadást mérik, melynek során azt vizsgálják, hogy jármű és az abroncsok mennyire képesek lelassulni vészfékezés esetén, egyenes útvonalon. Elindítanak egy járművet a száraz vagy nedves próbapályán, majd vészfékezésnek vetik alá. A fékezéskor a jármű által megtett út képet ad a vizsgált abroncs-jármű konfiguráció teljesítményéről. Ezután mérik a keresztirányú tapadást, amely azt mutatja, hogy mennyire képes a jármű nedves útburkolaton kör alakú útvonal követésére. A járművet ekkor a tapadás határainak szempontjából vizsgálják. Vizsgálják a vízencsúszás helyzeteket (7 mm-es víztócsa) is, hogy megtudják, mennyire képes megtartani az autó az útvonalát. A tesztek elvégzése után a gyártók eldönthetik a gumiabroncs végleges formáját meghatározó félkész termékek felépítését. Ugyanezeket a teszteket el lehet végezni kopott abroncsokkal is, hogy megvizsgálják teljesítményeik változását.

 

Viselkedés teszt

A vizsgálat a biztonságra és vezetési kényelemre vonatkozik és azt méri, hogyan reagál a jármű és az abroncsok a fékezésre, gyorsításra vagy a kormány elfordítására. A próbákat száraz (minden vezetési helyzetben) és nedves útburkolaton (különböző öntözési körülmények között) végzik.  A jármű vezetőjének értékelését hozzáadják a járműbe beépített mérőműszerek által szolgáltatott adatokhoz.

Ezeket a próbákat a gumiabroncsok piacán legismertebb gyártók mindegyike elvégzi. Nem volt rendeletben meghatározott előírás az abroncsok ilyen részletes vizsgálatára, legalább is 2012-ig. Az Európai Parlament ugyanis jóváhagyott egy új, kötelező címkézési rendszert. A rendszer három érdekes értékelési szempontot vezet be, az üzemanyag-takarékosságot, a nedvestapadást és a zajszint jelölését decibelben.

Minden gyártó nem rendelkezik olyan jól felszerelt próbapályákkal, mint a Michelin ladoux-i, vagy a Bridgestone Róma melletti pályája. A piac "exotikusabb" gyártói nem végeznek ilyen próbasorozatot, mert túl költséges és a termék nagyon alapos ismeretét igényli. Az általuk piacra bocsátott abroncsok azonban megfelelnek az előírások követelményeinek. Meg kell azonban jegyezni, hogy a prémium kategóriák gyártóinak fejlesztési kutatásai meghozzák gyümölcsüket, mert a legtöbb esetben az ő abroncsaikat értékelik vagy ismerik el leginkább a fogyasztók, vagy a független műszaki vizsgáló intézetek.

Ezek a vizsgálatok egy új gumiabroncs piacra kerülési folyamatának csak a látható részét jelentik. Egy gumiabroncs közel 250 félkész-termékből áll, melyek mindegyikét pontos vizsgálatnak vetik alá, nem csupán mint önálló egységet, hanem mint a gumiabroncs alkatrészét.