Vásárlási kalauz a gumiabroncshoz - A különböző típusú gumiabroncsok

A különböző típusú gumiabroncsok

Jó áron vegye gumiabroncsát J. József

A személygépkocsikra készült gumiabroncsok családjában többféle kategóriát különböztetünk meg. A fő kategória az abroncs időjárási viszonyokhoz való alkalmazására vonatkozik azaz, a nyári vagy a téli. A második kategória a használati körülményeket veszi figyelembe: az országúti, a verseny, vagy a terep. Végezetül némelyik abroncs olyan sajátos tulajdonságokkal rendelkezik, amelyeket fontos megismerni, például a laposan is futó vagy az aszimmetrikus mintázat stb.

A gumiabroncsok típusai Különböző abroncskategóriák léteznek. Célszerű megismerni őket, mielőtt gumiabroncsot választunk - A fénykép csak illusztráció © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Válassza ki az önnek megfelelő abroncstípust:

1- Abroncsválasztás az időjárási viszonyok alapján

A nyári abroncs

A téli abroncs

Az északi abroncs

 >> A szöges, szögelhető abroncs

A négyévszakos abroncs

2- Abroncsválasztás a használati körülmények alapján

A személyabroncs és a közlekedési viszonyok

 >> A szimmetrikus, az aszimmetrikus és az egyirányú abroncsmintázat

 >> A környezetkímélő abroncs

A nagy teljesítményű abroncs és a közlekedési viszonyok

A 4 x 4-es abroncs és a közlekedési viszonyok

A haszonjármű/kisteher/lakóautó abroncs és a közlekedési viszonyok 


3- Gumiabroncs opciók

A megerősített abroncs

A laposan futó (runflat) abroncs

 

1- Abroncsválasztás az időjárási viszonyok alapján


> A nyári abroncs


Ez az alapgumi. Úgy tervezték, hogy maximális teljesítményét 7 °C feletti hőmérsékleten fejtse ki. Ez alatt a hőmérséklet alatt a gumi megkeményedik, elveszíti rugalmassági és tapadási tulajdonságait.

Viszont a nyári abroncs a teljesítményét könnyeden fejti ki száraz és nedves útburkolaton is.

Száraz útburkolatra

Száraz útburkolatnál a vezetés annál pontosabb, minél merevebb az abroncsok mintázata. Ezért is simák egyébként a versenyabroncsok („slick” abroncsok). Ez a merevség több tényezőtől függ:

  • Az abroncs mintázata. A lapos profil szögletes vállal jó felfekvést biztosít az abroncsnak, különösen kanyarokban a megtámasztásoknak.
  • A csatornaszázalék. Minél kisebb a bemetszett felület, annál nagyobb felületen érintkezik a gumi a talajjal, annál jobb a kapaszkodása.
  • Tömör gumiblokkok. Minél szélesebbek a blokkok, annál kevésbé mozdul el a mintázat a vastagság irányába.
  • Önzáró lamellák. A vízelvezetés szempontjából hasznos lamellák csökkentik a mintázat merevségét (mint a kefe szőrei). Ennek a hátránynak a kiküszöbölésére néhány gyártó komplex lamellizáltságot kínál.

Nedves útburkolatra

Az erősen mintázott abroncs viszont hatékonyabb a nedves útburkolaton. A mintázat ugyanis felszárítja az útburkolatot és lehetővé teszi a futógumi számára, hogy megtartsa a jó tapadást a burkolaton. Az abroncs viselkedése nedves útburkolaton a mintázat tulajdonságaitól függ.

  • A csatornaszázalék. Minél nagyobb a csatornaszázalék, annál jobban el tudja nyelni az abroncs a vizet (egy közepes méretű abroncs másodpercenként körülbelül 15 liter vizet vezet el).
  • A mintázat alakja és iránya. A szimmetrikus, egyirányú, vagy aszimmetrikus mintázatoknak a lehető leggyorsabban oldalra kell vezetniük a vizet.
  • Lamellizáltság. A mintázat bordái és lamellái hozzájárulnak az útburkolat felszárításához, mintegy ablaktörlő szerepet töltenek be.

 

A téli abroncs

Még mindig tartja magát az a hit, hogy a téli gumikra csak havas időben van szükség, ezért is nevezik helytelenül „téli guminak”. A valóságban a téli gumi olyan abroncs, amelyet 7 °C alatti hőmérsékletre fejlesztettek ki.

A nyári abronccsal szemben ugyanis a téli abroncs lágy marad alacsony hőmérsékleten, nagyobb csatornaszázalékkal rendelkező mintázata pedig javítja a hajtóerőt és a fékezést, amikor a hőmérséklet lesüllyed. 

  • Összetétel. A téli gumi szilikát és gumit tartalmaz, amelyek megőrzik a gumi rugalmasságát alacsony hőmérsékleten, és jó tapadást biztosítanak.
  • Csatornázottság. A téli abroncs csatornái mélyek és gyorsan elvezetik a vizet vagy a havat.
  • Lamellizáltság. A téli abroncs lamellizáltságának mértéke ötször nagyobb lehet, mint a nyári abroncsé. A lamellák ugyanis kapaszkodó szerepet töltenek be, és fokozzák a vonóerőt. A fékutak lerövidülnek, és ezzel együtt csökken a kipörgés és vízencsúszás kockázata is.

     
         

> Az északi abroncs
 

Az északi abroncsot –10 °C alatti hőmérsékletre és az év több hónapján keresztül havas és jeges utakra tervezték.

 

 >> Szöges, szögelhető abroncs

A szöges abroncs olyan téli vagy északi abroncs, amely fémhegyekkel van ellátva, hogy jobb tapadást biztosítson havas és jeges utakon. Használatukat nem engedélyezik Európa minden területén. A szögezhető abroncs olyan gumi, amelyre fel- vagy leszerelhetők a szögek, az útviszonyoktól függően.

 >> Téli abroncskalauz

 

A négyévszakos abroncs

 

A vegyes vagy négyévszakos abroncs egy megalkuvást jelent a téli és nyári abroncs között. Anélkül, hogy a kifejezetten erre a célra készült abroncsok teljesítményszintjét elérné, azt a célt szolgálja, hogy átlagosan viselkedjen bármilyen időjárási feltételek között, elsősorban olyan helyen, ahol enyhébb a tél.

Vannak nyári abroncsok, téli abroncsok és négyévszakos abroncsok mindenféle járműre (személyautó, 4 x 4, sport és haszonjármű) és használatra (város, országút, terep stb.).

Az abroncs kiválasztása nem csak az évszakokra korlátozódik, szem előtt kell tartani a járművet, a használat módját, aminek az abroncsok ki vannak téve, és sajátosságaikat is, amelyek javítják a teljesítményüket, vagy a vezetési feltételeket.

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

2- Abroncsválasztás a használat alapján


> A személyabroncs
 


Mit jelent az aszimmetrikus mintázat?

Az 1960-as évek végén a Michelin XAS abroncsával kezdődött. Az aszimmetrikus mintázat abból az elvből indul ki, hogy az abroncs belső és külső felülete nem egyformán vesz részt a munkában. Az abroncs zónáinak ilyen megkülönböztetése határozott javulást eredményez a teljesítmény, az úttartás és a tapadás szempontjából. A legtöbb nagy márka beépítette termékeibe ezt a fejlesztést.

 

  • Környezetkímélő (zöld) abroncs - ezt az elnevezést kapták a kis gördülési ellenállással rendelkező abroncsok. Kevesebb energiát, azaz kevesebb üzemanyagot használnak fel

 

A személyabroncs közlekedési körülményei:

=> Sportautó: ez a kategória a sportos autókat érinti, a kompakt GTI-től a luxus supercarig.

A sportautó abroncsoknak meg kell felelniük a nagy teljesítményű motor által kifejtett intenzív erőknek és a sportos vezetésnek, azaz:

  • rendkívüli tapadással kell rendelkezniük nagy sebességnél, egyenesben és kanyarokban is;
  • kifogástalanul kell viselkedniük nedves útburkolaton, különösen fékezésnél;
  • nagy vezetési pontossággal kell rendelkezniük, amit különösen a futógumi merevsége biztosít nagy sebességnél.

=> Országúti autó: ez a kategória az országúti járművekre vonatkozik, a kompakt szedántól az egyterűkig, az országúti autókon és a családi autókon keresztül.

Az országúti abroncsoknak alkalmasnak kell lenniük a közutak és az autópályák forgalmi viszonyaira, azaz:

  • jó úttartással kell rendelkezniük egyenes úton és kanyarban;
  • kifogástalanul kell viselkedniük nedves útburkolaton, különösen fékezésnél;
  • kényelmesnek kell lenniük használat közben a rezgések elnyelése és az alacsony menetzaj révén;
  • alacsony gördülési ellenállással kell rendelkezniük, hogy hozzájáruljanak az üzemanyag-fogyasztás és az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez.

=> Városi autó: ez a kategória a városi és kompakt autókra vonatkozik.

A városi autókra való abroncsoknak meg kell felelniük a városi közlekedés körülményeinek, azaz:

  • jó kopásállósággal kell rendelkezniük, hogy több ezer fékezést és indulást követően megőrizzék teljesítményüket, valamint ütésállósággal, hogy ellenállók legyenek a járdaszegélyekkel szemben;
  • alacsony gördülési ellenállással kell rendelkezniük, hogy hozzájáruljanak az üzemanyag-fogyasztás és az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez.

 

> A nagy teljesítményű abroncs
 

A nagy teljesítményű gumiabroncsokat nagy teljesítményű járművekre, felsőkategórás szedánokra vagy sportkupékra szánták. Ahogy nevük is mutatja, kivételes teljesítményt nyújtanak, úgy úttartás, mint tapadás, vagy kanyarban való stabilitás szempontjából, úgy a száraz, mint a nedves útburkolaton.

A nagy teljesítményű abroncs V, W, Y vagy Z sebességindexszel rendelkezik, ami 240 km/h-tól 300 km/h feletti maximális sebességnek felel meg.

Egyes gyártók méretre szabott abroncsokat fejlesztenek ki az autógyárak által kifejlesztett felsőkategóriás modellek számára. Például a Michelin, amely a Porsche Carrera GT és a Mercedes-Benz SLR McLaren modelleket látja el abroncsokkal.

 

> A 4x4-es abroncs
 

Ebben a kategóriában három abroncstípust különböztetünk meg. Ezek az univerzális abroncsok, melyeket városi, országúti közlekedésre és rövid távolságokra szántak, a valóban terepjáró abroncsok, amelyekkel meredek terepen lehet kalandozni és akadályokat leküzdeni, és a SUV abroncsok, amelyeket elsősorban városi közlekedésre terveztek.

=> Vegyes: ez a kategória a 4x4-es járműveket érinti, amelyek aszfalton és földúton egyaránt otthonosan közlekednek.

A vegyes 4x4-es abroncsoknak univerzálisnak kell lenniük, azaz:

  • kielégítően kell viselkedniük országúton, és különösen jó teljesítményt kell nyújtaniuk nedves útburkolaton;
  • elegendő hajtóerővel kell rendelkezniük laza vagy kavicsos terepen;
  • megerősített szerkezettel kell rendelkezniük, hogy elbírják az ilyen típusú járművek súlyát;

 

=> Terep: ez a kategória a 4x4-es járműveket érinti, amelyek a legijesztőbb akadályokat is képesek legyőzni.

A terepjáró 4x4-es abroncsoknak mindenféle terepen továbbítaniuk kell a motor vonóerejét és ellenállóaknak kell lenniük a legerősebb behatásokkal szemben, azaz:

  • mindennek ellenálló hajtóerő sárban, kavicsban, vagy a legerősebb lejtőn;
  • megerősített szerkezet, hogy elbírja az ilyen jármű jelentős súlyát és a számtalan defekt-kockázatot;

=> SUV: ez a kategória a SUV és egyéb, főként országútra szánt összkerékmeghajtású járműre vonatkozik.

A 4x4-es SUV abroncsoknak meg kell felelniük a nagy teljesítményű motoroknak és az ilyen járművek nagy súlyának, azaz:

  • jó úttartással kell rendelkezniük egyenes úton és kanyarban egyaránt;
  • kifogástalanul kell viselkedniük nedves útburkolaton, különösen fékezésnél;
  • megerősített szerkezettel kell rendelkezniük, hogy elbírják az ilyen típusú járművek súlyát.

 

Egyes 4x4-es abroncsokat különleges M+S (Mud and Snow) jelöléssel látnak el, ami azt jelenti, hogy az abroncsokat havas időben és sáros utakon használják.

>> Hogyan értelmezzük az abroncs jelöléseit?

 

 

 

> A haszonjármű/kisteher/lakóautó abroncs
 

Ez a kategória a haszonjárműveket érinti, a lakóautókon keresztül a kisteherautókig.

A haszonjármű/kisteher gumiknak biztonsági, kényelmi és élettartam szempontoknak kell megfelelniük, azaz:

  • kielégítően kell viselkedniük országúton, és különösen jó teljesítményt kell nyújtaniuk nedves útburkolaton;
  • egy bizonyos robusztussággal kell rendelkezniük, hogy az ütődésekkel és a jelentős terheléssel szemben ellenállóak legyenek;
  • megfelelő vezetési kényelmet kell biztosítaniuk úgy a menetzaj, mint a rezgések szempontjából;

Bizonyos haszonjármű/kisteher abroncsok az oldalgumin elhelyezett C betűről ismerhetők fel.

 

 

>> A járművének megfelelő abroncs megtalálásához tekintse meg online katalógusunkat

 

 

A jelölések vagy az abroncsgyártók által ajánlott abroncs-opciók megtalálhatók az évszakok szerint megkülönböztetett abroncstípusokra és a jármű, valamint a használat szerint megkülönböztetett abroncstípusokra is.

Vissza a tartalomjegyzékhez



3- Gumiabroncs opciók

 

> A megerősített abroncs
 

Az abroncson erősítés és magasabb terhelési index található, mert több súlyt képes elviselni és így alkalmazkodni a családi egyeterűekhez, nagy szedánokhoz, SUV-okhoz vagy kis haszonjárművekhez. Az ilyen típusú abroncsot az oldalgumin lévő, a gyártótól függően eltérő jelölés alapján ismerhetjük fel: XL, Megerősített, RF, Extra Load vagy Reinforced.

 

A runflat abroncs
 

 A runflat abroncs önhordó gumiabroncs képes leengedett állapotban közlekedni. Az oldalgumikat megerősítették, hogy megtartsák az abroncsot a nyomás megszűnése esetén. A legtöbb nagy márka kínálja ezt az opciót termékcsaládjaiban. A laposan futó gumiabroncsot az oldalgumin elhelyezett jelölés különbözteti meg, ami gyártónként különböző: EMT (Dunlop/Goodyear), SSR (Continental), Run on Flat (Pirelli), RFT (Bridgestone), ZP (Zero Pressure a Michelinnél)...

Defekt esetén csökken annak a kockázata, hogy a vezető elveszíti az uralmat a jármű fölött, vagy a gumi leesik a felniről. Ezzel a rendszerrel 80 km távolságot tehet meg a jármű, legfeljebb 80km/h sebességgel.

Vissza a tartalomjegyzékhez

A rezulteó tanácsa

Ajánlott mindig azonos típusú abroncsot felszerelni az autóra.


Olvassa el ezt is

>> Milyen abroncs való a vezetési környezetemhez?
>> Milyen abroncs való a járművemre?