Vásárlási kalauz a gumiabroncshoz - A vezetési komfort az egyik választási szempont abroncsvásárlásnál

A vezetési komfort az egyik választási szempont abroncsvásárlásnál

Jó áron vegye gumiabroncsát Géza

Az abroncs minőségét meghatározó és értékéhez hozzájáruló fontos szempontok közül a vezetési komfort nem elhanyagolható. Ez a szempont szerepel egyébként a gumiabroncs címkéjén, és jelentősen befolyásolja a vezetést a mindennapok során.

Vezetési komfort az autóban A menetzaj tekintetében jól teljesítő abroncsokkal való közlekedés hozzájárul a jó vezetési környezethez - A fénykép csak illusztráció © : iStockphoto.com/rezulteo.com

A biztonság nem feledtetheti el a kényelmet

Természetesen az új abroncsot elsősorban teljesítményei alapján választjuk ki. Fékezés száraz útburkolaton, fékezés nedves útburkolaton, ellenállás az aquaplanninggal szemben, úttartás és kopásállóság - megannyi meghatározó szempont egy gumiabroncs vásárlásakor. A nagyon fontos biztonsági szempontok mellett sok egyéb is van, amelyeket figyelembe kell venni, például az ár, vagy a guminak tulajdonítható fogyasztás. De ne feledkezzünk meg a vezetési kényelemről sem!

 

Menetzaj

Könnyebben felfigyel a menetzajra, ha elektromos autóval közlekedik, amelyiknek halk a hangja. Az a tény önmagában, hogy az úton közlekedik az autójával, menetzajt kelt a gumiabroncsokkal. Amikor érintkezésbe kerülnek az útburkolattal, a gumik elkerülhetetlenül zajosak, a zaj erőssége pedig egyenesen arányos a sebességgel. Minél gyorsabban halad, annál erősebben érzi az autó belsejében, és a zajszint hamar érzékelhető lesz, ha a gumiabroncsot nem úgy tervezték, hogy csökkentse a menetzaj hatásait.

 

Az abroncs szerkezetének hatása a menetzajra

Elméletben a gumiabroncs csatornái zajt keltenek. Az lenne az ideális tehát, ha teljesen sima (slick), csatornák nélküli abroncsokat használnánk, alacsony gördülési ellenállású gumiból. Egyébként ezzel lehet elérni a lehető legjobb tapadást a nagyon jó állapotban lévő betonon. Ezeknek a slick abroncsoknak a használata persze tilos, azon egyszerű és nyilvánvaló okból, hogy nedves aszfalton nem lehet biztonságosan közlekedni sima abroncsokkal. Az univerzális használatra szánt gumiabroncsot tehát hozzáértéssel kell megtervezni ahhoz, hogy elfogadható zajszintet érjen el, a csatornázottsága ellenére. Ez a jármű utasainak, valamint a járókelőknek, vagy egy városi település lakosainak zajkomfortját szolgálja. Ez egy fontos tényező, mert ha megmérjük a gumiabroncs által keltett zajt az érvényes mérési szabvány szerint (80 kilométer/óra sebességnél, kikapcsolt motor mellett és két, a járműtől egyenként 7,5 méterre elhelyezett mikrofonnal), a mért zajszintek általában egy elhaladó vonatnak, vagy egy bekapcsolt porszívónak felelnek meg. Az abroncsgyártónak tehát figyelnie kell arra, hogy a lehető legtöbbet javítson ezen, és úgy, hogy ez ne menjen az abroncs teljesítményének a rovására.

 

Az út egyenetlenségeinek elnyelése

Az abroncs által keltett zajon kívül a vezetési komfortot meghatározza az abroncsnak az út egyenetlenségeit elnyelő képessége is. Ezen a téren az elért eredmény nagyon sok tényezőtől függ. Függ attól, hogy milyen hatékonyan tudja a gumiabroncs megszüntetni az aszfalt egyenetlenségeit és a keletkező rezgéseket, magától az út minőségétől, továbbá a jármű lengéscsillapításától és felfüggesztésétől. Nem titok, hogy komfortosabban érezzük magunkat egy jól hangszigetelt nagy szedánban sima úton, mint egy olcsó kis városi autóban, lepusztult úton.

 

Méretjelölés a címkén

Zajteljesítmény a címkénA fénykép csak illusztráció © : rezulteo
Ha ellenőrizni szeretnénk, hogy az abroncs vezetési komfortja megfelelő-e, a címke erre már jó utalást nyújthat, mivel a menetzaj is része a három kötelezően feltüntetett értéknek.piktogram decibelekben jelöli a menetzaj pontos értékét, a rajzon szereplő kis hullámok pedig a szintjét, a szám mellett. A fekete hullám azt jelenti, hogy az abroncs kevésbé zajos, a három fekete hullám pedig azt, hogy a menetzaj szempontjából rossz az abroncs.