Vásárlási kalauz a gumiabroncshoz - Vásároljunk prémium abroncsot használtan, vagy olcsó abroncsot újonnan?

Vásároljunk prémium abroncsot használtan, vagy olcsó abroncsot újonnan?

Jó áron vegye gumiabroncsát J. József

Új abroncsokat kell vásárolnia? Biztos, hogy azért ez egy nagy beruházás, tehát a lehető legjobb ár/minőség arányra törekszik. Vigyázat, nagy a választék és nagy a kockázat is.

Két abroncs egymás mellett A Rezulteo segíti a döntését, hogy használt prémium abroncsot, vagy olcsó új abroncsot vásároljon - A fénykép csak illusztráció © : Fotolia.com/rezulteo.com

Nem csökkenthető a költség?

A járművel való közlekedés önmagában olyan fix költségekkel jár, amelyek persze nem kellemesek a tulajdonos számára, és kikerülhetetlenek. Ahogyan a fékbetétek állapota, vagy a motorolaj szintje, a gumiabroncsok is részei azoknak a pontoknak, amelyeket figyelni kell ahhoz, hogy teljes biztonsággal közlekedjünk az autónkkal. Ezeknek az abroncsoknak a cseréje nyilvánvalóan kellemetlen, de elkerülhetetlen művelet. Természetesen, a gumiabroncs termékek területén a konkurencia rendkívül erős, az ajánlott árak pedig nagyon heterogének. És még a gumiabroncsoknál is lehetőségük van használt termékek vásárlására azoknak, akik szeretnék a számla végösszegét mérsékelni. Feltéve, ha nem teszünk túl veszélyes kompromisszumot a megmaradt minőség és a biztonság között. Hacsak a számos "fapados" márka által kínált, gyakran nagyon vonzó árú új abroncsok nem hozzák kísértésbe. Mindenestre, VI - GYÁ - ZAT! Viselkedjen tudatos fogyasztó módjára.

 

Új abroncsok, nagy árkülönbség...

Az abroncs olyan termék, amelynek kifejlesztése és gyártása költséges, a technológia pedig nagyon fejlett. Mindezt tehát meg kell fizetni a beszerzés pillanatában, ami nagyon sokba kerülhet, főként akkor, ha inkább úgynevezett „prémium” márkát választ, mint például a MichelinPirelliDunlopContinentalGoodyear vagy Bridgestone. Természetesen tudja, hogy minden kínált termék nem egyforma teljesítmény szempontjából, és a teljesítmény közvetlenül a vételárban jelentkezik. Nem fog tehát meglepődni, ha megtudja, hogy ez az ár közel 50%-os különbséget is jelenthet egy mindenki által ismert nagy abroncsgyártó, és egy általános „fapados”-gyártó gumiabroncsai között, aki jelentősen az ár alá kínál. Ezen a téren igen nagy a kínálat, mert  több mint 300-ra becsülik a kínai márkák számát... és ez csak az Európába importált termékeket jelenti!

 

...és teljesítménykülönbség

Sajnos veszélyes lenne, ha csupán a vételárra támaszkodnánk az új gumiabroncsok kiválasztásakor. Az abroncsok címkézése már ad egy első tájékoztatást arról, hogy milyen tényleges teljesítményeket képesek nyújtani. Általában pedig látható, hogy a legolcsóbb termékeken feltüntetett számértékek általában kevésbé homogének... már akkor is, ha csak a címkézés által feltüntetett három pontot vesszük figyelembe. A címkén szereplő adatokon túl, főként az abroncs univerzális használhatósága annál kevésbé jó, minél kisebb a számla végösszege. És itt rejlik a fő probléma: képzeljen el egy olyan abroncsot, amelyik száraz útburkolaton, vagy gördülési ellenállás terén megfelelően teljesít - de amelyik nagyon középszerűvé válik nedves útburkolaton. Vagy egy olyan gumit, amelyik fele annyi ideig tart használat közben, mint egy új prémium gumiabroncs. Vagy fordítva, a nagyon nagy kopásállósággal rendelkező abroncs rendelkezhet nagyon rossz dinamikus tulajdonságokkal. Íme, körülbelül ezek a problémák fordulhatnak elő egy verhetetlen árú fapados abroncs vásárlásánál, amelynek ára szükségszerűen arányos a homogenitásával, tehát a biztonságával. A legrosszabb esetben pedig - ha a termék nagyon gyorsan kopik - egyáltalán nem jön létre megtakarítás a legolcsóbb kínai abroncs megvételével, mert a tervezettnél sokkal korábban kell újakat vásárolni.

 

 

Akkor miért is ne egy használt prémium abroncsot?


Jó minőségű terméket szeretne, de nem akarja az új „prémium” abroncs árát kifizetni érte? Marad akkor egy másik lehetőség. Válasszon használt prémium terméket . Igen, ahogyan az autó piaca, a gumiabroncs piaca is tele van használt termékekkel. Ez a piac egyébként erősen felfutóban van, a forgalmazói hálózatoknál, internetes honlapokon, vagy akár az autóbontókban is. Ezzel a gyakorlattal nagyon versenyképes árakat lehet elérni, még a legdrágább abroncsoknál is.

Sajnos, ennek is van több hátránya. A gumiabroncs lényegénél fogva olyan termék, ami kopik. Ha a kopás meghalad egy bizonyos mértéket, a gumi alkalmatlan lesz a használatra, sőt, szabálytalan. A törvény legalább 1,6 milliméter csatornamélységet ír elő az abroncs egy pontján, ha ennél alacsonyabb, az szabálytalan. Minél kopottabb egy használt abroncs, annál közelebb kerül ehhez a törvény szerinti minimumhoz, tehát rövidebb ideig tudja majd használni. A használt gumiabroncs vételára egyébként gyakran a kopás mértékétől függ, és attól, hogy körülbelül hány kilométert lehet még megtenni vele, mielőtt le kellene cserélni. Semmiképp ne feledje ellenőrizni az abroncs általános állapotát és azt, hogy esetleg  nincsenek-e rajta sérülések vagy egyenetlen kopás nyomai. Ha igen, inkább hagyjon azonnal fel vele. Ne felejtse el azt sem, hogy a törvény előírása szerint egy tengelyre azonos abroncsokat kell felszerelni (azonos méret, azonos márka és azonos mintázat). Végezetül tudnia kell, hogy a túl régi gumiabroncs (öt évesnél régebbi) gumijának minősége kevésbé jó. Gondoljon rá, és ellenőrizze az életkorukat.

Végezetül a jó állapotban lévő használt abronccsal elért teljesítmény kétségtelenül jobb és egyenletesebb, mint egy low-cost abroncsé, de számítania kell arra, hogy a használt prémium abroncsokkal kevesebb ideig tud majd közlekedni, mint az új prémium abroncsokkal.

 

Megtakarítás hosszú távon?


Akkor új olcsó abroncsokat, vagy használt prémium abroncsokat kell vásárolni? Minden esetben alaposan meg kell vizsgálni az abroncs hatékonyságát minden fontos területen (úttartás száraz burkolaton, gördülési ellenállás, kopásállóság, fékezés hatékonysága száraz és nedves útburkolaton stb.), ez feltétlenül fontos. Elvileg a teljesítményei mindig jobbak a használt prémium abroncsnak, de ebben az esetben a legnagyobb odafigyeléssel kell megvizsgálni a gumi kopottságának mértékét és az abroncsszerkezet állapotát.

Van egy megkerülhetetlen alapigazság: ha az a célja, hogy a lehető legtovább megőrizze az abroncsok magas szintű teljesítményét, a lehető legjobb megoldás, ha új prémium abroncsokat választ.

Van azért persze olyan helyzet, amikor indokoltnak tűnik a használt prémium abroncs vásárlása: ha téli abroncsokat kell vennie, de csak nagyon keveset használja őket. Ebben az esetben, ha a fennmaradó élettartama a hátralévő kilométerek szempontjából kevesebb is, feltehetően jól jár, anélkül, hogy az a hatékonyság és biztonság rovására menne.