Kalauz az abroncs jó karbantartásához - Abroncsnyomás: havonta egyszer ellenőrizni kell

Abroncsnyomás: havonta egyszer ellenőrizni kell

Karbantartani az abroncsokat

A nagy erőhatásoknak kitett abroncsok idővel mindig veszítenek egy kevés levegőt. Ezért ajánlott a légnyomást legalább havonta egyszer ellenőrizni. Ez a fontos művelet a biztonságát szolgálja, ugyanakkor megelőzi az abroncsok idő előtti kopását.

Az abroncsok nyomása Ne feledje rendszeresen ellenőrizni abroncsai nyomását! - A fénykép csak illusztráció © : All Rights Reserved

Rosszul felfújt gumiabroncsok: ezt kockáztatja

Helyes abroncsnyomás

Az abroncsnyomás fontos szerepet játszik a biztonságban és az abroncs élettartamában. Legalább havonta egyszer, hideg állapotban ellenőrizni kell. Ha melegen ellenőrzi, ajánlott a javasolt nyomáshoz hozzáadni 0,3 bart.

Túl nagy nyomás (+0,5 bar)

A túlfújt abroncsok idő előtt kopnak középen, ami lecsökkenti az abroncs élettartamát. Ezen kívül a talajjal való érintkezési felület csökkenése miatt veszít a tapadásából, ami veszélyes lehet kanyarban vagy fékezésnél.

Túl alacsony nyomás (-0,5 bar)

Az túl alacsony nyomással gördülő abroncsok vállai idő előtt elkopnak, csökkentve ezáltal az abroncs élettartamát. Ezen túlmenően az abroncs összenyomása növeli az üzemanyagfogyasztást és kevésbé hatékonnyá teszi a vízkiszorítást.

Nagyon alacsony nyomás (-1,5 bar)

A nagyon alacsony nyomással gördülő abroncsok balesetet idézhetnek elő (a balesetek 20%-a köthető a gumiabroncsok állapotához). Túlmelegedésük jelentős durrdefekt-kockázattal jár. Márpedig 130 km/h sebességnél egy durrdefekt általában a jármű feletti uralom elvesztésével jár.

A légnyomás a gumiabroncsok lényeges biztonsági tényezője, és jelentősen befolyásolja az élettartamukat. A gumiabroncsok alul- vagy felülfújása negatív hatással lehet teljesítményükre.

Túl nagy légnyomásnál a gumiabroncs kidomborodik, csökkentve ezáltal a talajjal érintkező felületet. Ez a deformáció több következménnyel jár:

  • Az abroncs központi részének gyorsabb kopása
  • Gyengébb tapadás, mert az abroncs kevésbé érintkezik az útfelülettel;
  • Az úttest egyenetlenségeinek kisebb mértékű csillapítása.

Ezzel szemben a túl alacsony nyomásnál az erőhatások az abroncs vállait érik, amelyek ekkor rendellenesen működnek. Ez is sorozatos negatív következményekkel jár:

  • Korai kopás az abroncs vállainál;
  • Az abroncs hőmérsékletének rendellenes megemelkedése, aminek következménye durrdefekt és a jármű feletti uralom teljes elvesztése lehet;
  • Megváltozott úttartás, különösen nedves útburkolaton;
  • Nagyobb üzemanyagfogyasztás.

A rezulteo azt tanácsolja: az abroncsnyomás ellenőrzése után a jó légzárás érdekében ne feledje a helyére tenni a szelepsapkát. Cserélje ki őket, amikor új abroncsot szereltet fel.

Hogyan kell ellenőrizni az abroncsnyomást?

Az abroncsnyomást hideg állapotban kell ellenőrizni. Ez azt jelenti, hogy az abroncsok nem gördültek legalább 2 órája, vagy 3 km-nél kisebb távot tettek meg lassú sebesség mellett. Ha nincs ideje megvárni, amíg kihűlnek, adjon hozzá 0,3 bart a javasolt nyomáshoz. Ne eresszen le soha meleg abroncsot.

Melyik a jó abroncsnyomás?

A jó abroncsnyomás az autógyártó által ajánlott nyomás. Az ajánlott nyomást (első és hátsó tengely) tartalmazza a használati útmutató, és/vagy egy címke, ami általában a vezető oldali ajtó oldalára, a benzinnyílásra  vagy a kesztyűtartóra fel van ragasztva. Tartsa be őket: az abroncsgyártó és autógyártó által végzett számos teszt eredményeképpen születtek.

Milyen gyakran kell ellenőrizni az abroncsnyomást?

Abroncsfújó egy benzinkútnálA fénykép csak illusztráció © : All Rights Reserved

Az abroncsok nyomásának ellenőrzését legalább havonta egyszer, valamint minden hosszabb utazás előtt el kell végezni, főként ha autópályán utazik. A légnyomást javítani kell, ha nem felel meg a gyártó ajánlásainak.

A rezulteo tanácsa: ne feledje ellenőrizni a pótkereket sem. Így megelőzheti a kellemetlen meglepetéseket, amikor használnia kell. Vigyázat, ha ideiglenes pótkerékről van szó, az ajánlott nyomás jóval magasabb, mint egy rendes gumiabroncsé. 4 bar fölött lehet. A pontos számot általában a pánton jelölik.

Az abroncsok felfújása télen

B26-os tábla egy havas út szélénA fénykép csak illusztráció © : ©istockphoto - ermingut

A levegő hőmérséklete hatással van az abroncsban lévő levegő nyomására. Minél alacsonyabb a hőmérséklet, annál alacsonyabb a mért levegőnyomás. Ezért ajánlott 0,2 bart hozzáadni a megadott értékhez télen. [lien vers la rubrique hiver]

Olvassa el ezt is

>> Hogyan mérjük az abroncs kopását?

>> A rendellenes kopás felismerése

>> Cserélje az abroncsokat, hogy lassabban kopjanak

>> Mikor kell cserélni a gumiabroncsokat ?

>> Az abroncsok felszerelése tudnivaló szabályok

>> A kerékkiegyensúlyozás és a geometria beállítása

>> Ellenőrizze a pótkereket is