Kalauz az abroncs jó karbantartásához - Hogyan mérjük az abroncs kopását ?

Hogyan mérjük az abroncs kopását ?

Karbantartani az abroncsokat

Kopásőr, mélységmérő, színváltozás: a különböző eszközök felsorolása, amelyekkel figyelhető az abroncs kopása.

Professzionális mélységmérő az abroncs kopásának pontos mérésére A fénykép csak illusztráció © : All Rights Reserved

Az abroncskopás ellenőrzése: biztonsági kérdés

Az abroncskopás  rendszeres ellenőrzése a jó vezető szokásai közé tartozik. A  futógumi ugyanis az abroncs egyetlen olyan része, amely érintkezik az útburkolattal. A futógumi minősége és a rajta áthaladó hornyok mélysége tehát közvetlenül befolyásolják a jármű tapadását.

Egy kopott abroncs sokkal inkább ki van téve a  defekt és vízencsúszás kockázatának. Ezen felül  a fékezés és úttartás teljesítményei  a kopással arányosan csökkennek, főként téli körülmények között.

Az európai előírások megállapítottak egy bizonyos kopáshatárt. Ez  1,6 mm gumi a futófelület minden pontján nyári abroncsnál. Azokban az országokban, ahol a téli gumi kötelező, a kopáshatár 3 és 4 mm. Magyarországon a szabálysértők helyszíni bírságra és a jármű közlekedésének megtiltására számíthatnak.

 

Különböző technikák a gumiabroncs kopásának mérésére

A kopásőr

Ez a legelterjedtebb rendszer. Egy 1,6 mm vastag gumiblokkról van szó, amelyet általában a hosszirányú csatornák mélyébe ágyaznak be. Amikor a futófelület a kopásőrrel egy szintbe kerül, az abroncs elérte a megengedett kopás mértékét és ki kell cserélni. Ezen a kopáshatáron túl az autóvezető szabálysértést követ el.

 

Abroncson található kopásjelzőA fénykép csak illusztráció © : rezulteo

Hagyományos kopásőr

A   kopásőr helyzetét a futófelületen úgy állapíthatjuk meg, hogy megkeressük a gumiabroncs oldalán a következő jelölések valamelyikét:

  • A TWI rövidítést (tread wear indicator)
  • A márka logóját
  • Egy háromszöget

Témoin d'usure Michelin sous forme de petit BibendumA fénykép csak illusztráció © : Michelin

A Michelin gumiabroncsokon a kopásőr elhelyezkedését a fő horonyban egy kis Bibendum mutatja


Egyes márkák közbenső kopásőröket is kínálnak. Eltűnésük azt jelzi, hogy a gumiabroncs már nem rendelkezik optimális teljesítménnyel nedves útburkolaton.

Continental abroncs közbenső kopásőrA fénykép csak illusztráció © : Continental
 Közbenső kopásőrök egy Continental gumiabroncson

Számmal jelzett kopásőr

Ennél a rendszernél a futógumiba egy kopást jelző skálát gravíroznak, amely több számjegyből áll. A gumi mélységét jelző számok az abroncs kopásával együtt lekopnak. Több márka, például a  Nokian vagy a  Matador alkalmazza.

Számmal jelzett kopásőr egy Matador gumiabroncsonA fénykép csak illusztráció © : Matador

Számmal jelzett kopásőr egy Matador gumiabroncson 

 

 

 

Számmal jelzett kopásőr egy Nokian gumiabroncsonA fénykép csak illusztráció © : Nokian

Számmal jelzett kopásőr egy Nokian gumiabroncson

 

Színváltozás.

Két kínai tervező megalkotta egy olyan gumiabroncs prototípusát, amelynek színe elváltozik, amikor a futófelület kopott. Az elve egyszerű: a  az abroncs belsejében a gumit fluo narancsra színezik . Így amikor a futógumi elkopott, a szín megjelenik. Találékony, de a szakemberek szerint nehezen megvalósítható megoldás!

A gumi színének megváltozása kopás eseténA fénykép csak illusztráció © : All Rights Reserved

A Yanko Design ügynökség által kínált megoldás 

 

Mélységmérő.

A kopásőr gyors eszköz arra, hogy megállapítsuk a gumiabroncs kopásának mértékét, de nem helyettesíti  a mélységmérő pontosságát. Ez a minden alkatrészboltban mérsékelt áron megvásárolható kis eszköz lehetővé teszi, hogy megmérjük a gumiabroncs hornyainak mélységét az abroncs különböző részein, az előírásoknak megfelelően.

Professzionális mélységmérő az abroncs kopásának pontos méréséreA fénykép csak illusztráció © : All Rights Reserved

Professzionális mélységmérő


A pénzérme. Mélységmérő hiányában egy pénzérmét is használhatunk úgy, hogy beletesszük a futógumi egyik csatornájának mélyére.

  •  Nyári abroncsnál, egy 1 eurós érme elég: ha a szélén lévő csillagok láthatók, minden valószínűség szerint ki kell cserélnie az abroncsot!
  • Téli gumihoz  2 eurós érmét kell használnunk: ha az ezüstös külső szegélye túlér a horony szélén, az abroncs kopott.

Nem ellenzik ugyan, ám ez a módszer nem igazán pontos…

 

Olvassa el ezt is

>> A rendellenes kopás felismerése

>> Cserélje az abroncsokat, hogy lassabban kopjanak

>> Mikor kell cserélni a gumiabroncsokat ?

>> Az abroncsok felszerelése tudnivaló szabályok

>> A kerékkiegyensúlyozás és a geometria beállítása

>> Ellenőrizze a pótkereket is

>> Abroncsnyomás: havonta egyszer ellenőrizni kell