A téli abroncs kalauza - A téli vezetés

A téli vezetés

Az Ön gumiabroncsai télen J. József

Friss hó, olvadt hó, jég: ha a téli abroncsok biztosítják is a tapadást és hajtóerőt, az útburkolat állapotának megfelelően kell vezetnie. Íme, néhány alapvető tanács az ellenőrizetlen megcsúszás elkerülésére.

Országút téli vidéken A téli vezetés más reflexeket igényel - A fénykép csak illusztráció © : All Rights Reserved

Legyen tudatában saját korlátainak

  A jó vezető nem az, aki meg tudja fogni a megcsúszott autót, hanem az, amelyik megelőzi azt, hogy a jármű elveszítse az útburkolattal való kapcsolatot. Télen az első szabály tehát a sebesség csökkentése

 

Előzze meg a fékezést

Amikor az útburkolat csúszós, egy hirtelen fékezés elkerülhetetlenül a jármű feletti uralom elvesztéséhez vezet. Az ilyen helyzet megelőzése érdekében tartson elegendő biztonsági távolságot és kerülje a hirtelen irányváltoztatásokat.

 

Óvatosan a gázpedállal!

 Egy másik szabály: gyorsítson fokozatosan, hogy megelőzze a meghajtott kerekek csúszását. Ha úgy érzi, hogy elveszítette a tapadást, kapcsoljon nagyobb sebességfokozatba. A kerekekre ható erő azonnal csökken, és a jármű ismét kapaszkodni fog. Erős lejtőknél hasonlóképpen járjon el.

 

Könnyedség a kanyarokban

 Az előrelátás itt is rendkívül fontos. Lassítson a kanyar előtt, amikor az út még egyenes. Az ívet mérsékelt sebességgel vegye be, a kormányt könnyedén elforgatva. A kanyarból kiérkezve gyorsítson fokozatosan és egyenletesen.  

 

Mit kell tenni, ha a jármű nem tapad az útburkolathoz?

 Ha minden elővigyázatosság ellenére megcsúszik járműve, még van rá lehetősége, hogy visszanyerje az uralmát fölötte. Egy feltétellel: soha ne vegye le a szemét az útról. Ugyanis ha ránéz egy akadályra, minden esélye megvan arra, hogy belütközik...  

> Elsőkerék meghajtású jármű (elsőkerék meghajtás)

  • Ha hirtelen fékezés következtében veszíti el uralmát a jármű felett, engedje fel a fékpedált.
  • Ha az első kerekek elveszítik az érintkezést az útburkolattal, engedje fel kissé a gázpedált és nyomja meg a kuplungot, hogy nagyobb súlyt kapjon az első futómű.
  • Miután ismét ellenőrzése alá került a jármű, vezessen a körülményeknek megfelelően!

> Hátsókerék meghajtású jármű  (hátsókerék meghajtás)

  • Ha hirtelen fékezés következtében csúszott meg a jármű, engedje fel a fékpedált.
  • Ha a hátsó kerekek elveszítik az érintkezést az útburkolattal, a gázpedált és a kuplungot használva próbálja helyreállítani.
  • Hogy a jármű visszakerüljön az ellenőrzése alá, forgassa a kormánykereket  abba az irányba, amerre haladni akar.
  • Miután ismét ellenőrzése alá vonta a járművet, vezessen a körülményeknek megfelelő sebességgel!

 

Kipörgésgátlóval vagy anélkül?

Egyre több jármű rendelkezik  aktív kipörgésgátló rendszerrel (ASR). Induláskor csökkenti a kipörgő kerékre ható nyomatékot, és a másik kerékre terheli. Így javítja az indulást havas vagy jeges úton. Előfordul azonban, hogy a meghajtó kerék veszíti el a tapadását. Az ASR ekkor csökkenti a motor teljesítményét, amíg a kerekek visszanyerik a tapadást. Különösen csúszós felületen a megcsúszás határa annyira alacsony is lehet, hogy már nem marad elegendő nyomaték az autó elindításához. Az egyetlen megoldás erre az, hogy ilyenkor kikapcsolja az ASR-t.