A téli abroncs kalauza - ABS, ESP, ASR: mit érnek a vezetést segítő eszközök a havon?

ABS, ESP, ASR: mit érnek a vezetést segítő eszközök a havon?

Az Ön gumiabroncsai télen L. Laszló

Az elektronikus vezetést segítő eszközök már természetesnek számítanak az autógyártóknál. Annak ellenére, hogy érezhetően javítják a jármű aktív biztonságát normál időjárásnál, meglepetést tartogathatnak a hóban. Íme néhány tanács arra, hogy megőrizzék hatékonyságukat télen.

Vezetést segítő eszközök a havon Vezetést segítő eszközök téli körülmények között - A fénykép csak illusztráció © : All Rights Reserved

Ugyanebben a témában

A korábban felsőkategóriás járműveknek fenntartott elektronikus vezetést segítő eszközök mára egyre több autómodellen megtalálhatók. Blokkolásgátló (ABS), vészfékasszisztens (EBS), kipörgésgátló (ASR), vagy menetstabilizátor (ESP) a leggyakoribb eszközök. Ezeknek a motorra és a fékezésre ható bonyolult rendszereknek a segítségével a jármű vezetője vészhelyzetben ura maradhat járművének.

Ha hasznosságukat már nem kell bizonyítani száraz vagy nedves útburkolaton, néha meglepő módon viselkedhetnek a hóban. De ki kell-e kapcsolni őket, amikor csak lehet? Biztos, hogy nem! Nagy teljesítményű téli abroncsokkal együtt ugyanis érezhetően javítják a kerekek tapadását és vonóerejét.

 

Az ABS megelőzi a megcsúszást, de megnöveli a fékutat.

A 10 évesnél idősebb autókat kivéve a blokkolásgátló fék megfelelően működik a hóban. A dolog másik oldala a kétszeresére, vagy egyes felületeken akár háromszorosára megnövekedett fékút. Ez a sebesség csökkentésére és az idejében megkezdett lassításra késztet.

Az ABS azonban rosszul reagálhat akkor, ha a jobb és a bal oldali kerekek tapadása eltér egymástól. Például akkor, ha csak az útburkolat felét borítja hó. Akkor is tapasztalhatunk váratlan reakciókat, ha az út erősen kátyús.

 

Az ESP-t gyenge tapadás esetén elinduláskor ki kell kapcsolni.

 A menetstabilizátor szerepe az, hogy a lehető legjobban az úton tartsa az autót. Ezen kívül a rendszer kanyarban mérsékli az alulkormányozás (az első futómű megcsúszása) és a túlkormányozás (a hátsó futómű megcsúszása) kockázatát is. Amint a kerekek nem reagálnak a kormány mozgására, az adott kerékre vagy kerekekre hatást gyakorol mindaddig, amíg az vissza nem nyeri a tapadását.

Az ESP jól reagál a hóra, ha az autó mozgásban van. Induláskor azonban a rendszer tapadásgátló funkciója bizonyos körülmények között blokkolhatja az autót. Például különösen jeges útburkolaton, vagy lejtőn való induláskor. A legújabb ESP berendezések már rendelkeznek olyan helyzettel, ami kis csúszást megenged a havon. A régebbieknél elegendő induláskor néhány pillanatra kikapcsolni a rendszert, és ismét visszakapcsolni, amikor az autó mozgásban van.

 

A vezetést segítő eszközök hatásának optimalizálására tervezett téli abroncsok.

Figyelembe véve az elektronikus vezetést segítő eszközök általánossá válását, az abroncsgyártók már olyan téli abroncsokat kínálnak, amelyek fokozzák a hatásukat.

Ilyen például a Continental ContiWinterContact termékcsaládja. A TS 830 P modell különleges szinuszos lamellákkal rendelkezik, amelyek a hosszirányú és oldalirányú erőket egyesítik. Ellenőrizhettük a hatékonyságát az Alpe-d'Huez-i pályán az Andros trófea versenyen.

>> A ContiWinterContact TS 830 P abroncs próbája az Alpe d’ Huez-i pályán.