A téli abroncs kalauza - Északi, alpesi, szöges, négyévszakos: válassza ki a téli gumiját

Északi, alpesi, szöges, négyévszakos: válassza ki a téli gumiját

Az Ön gumiabroncsai télen J. József

Több téli gumiabroncs kategória létezik. Bemutatjuk őket, hogy segítségére legyünk a használatnak és környezetnek megfelelő termék kiválasztásában.

Téli abroncs a hóban A téli gumit annak alapján kell kiválasztani, hogy milyen környezetben közlekedik - A fénykép csak illusztráció © : iStockphoto.com/rezulteo.com

A hőmérséklet kérdése

Ha megvásárlása után az autója karbantartása az előírásos átvizsgálásokban merül ki, nagy a valószínűsége annak, hogy járművén az enyhe időjárásra legalkalmasabb nyári gumik vannak, ahol a hőmérséklet soha nem süllyed túlságosan alacsonyra. Ez optimális teljesítményt nyújt akkor, ha a hőmérséklet enyhe, beleértve az esős időt is. A teljesítmény csökkenésének problémája akkor jelentkezik, amikor a hőmérséklet 7 °C alá süllyed. Az abroncsok gumija ugyanis megkeményedik és veszít hatékonyságából. Olyan helyeken, ahol a hőmérséklet csak nagyon ritkán lépi át ezt a küszöböt, ez megengedhető. Viszont ha hideg, rendszeresen havas területen, vagy hegyvidéken lakik, a megfelelő gumiabroncsok felszerelése elengedhetetlen. Még azt is tudni kell, hogy milyen abroncsokra van szüksége.

 

A téli abroncsok különböző fajtái

A téli abroncsoknak számos változata van, még azoknak is, amelyeket hajlamosak vagyunk az egyszerű téli gumi elnevezés alá csoportosítani.


A négyévszakos abroncs

Félúton a nyári gumi és a téli gumi között, először a négyévszakos gumiabroncs kínál kompromisszumot a kettő között. Az elképzelés az, hogy olyan terméket kínáljanak, amely a legnagyobb felhasználási területen hatékony marad. A probléma az, hogy ilyen kompromisszummal meleg hőmérsékletben nem lehet olyan hatékony, mint a nyári abroncs, amikor pedig csökken a hőmérséklet, nem olyan hatékony, mint a téli abroncs. „A négyévszakos abroncs nagyon elterjedt termék az Egyesült Államokban, ahol az autósok vezetési ritmusa általában kevésbé dinamikus, mint Európában” - magyarázza Dominique Aimona Michelin tudományos és műszaki kommunikációs igazgatója. De semmiképpen nem helyettesítheti a téli abroncsot nagy hidegben, vagy ahol jéggel illetve hóval borított útburkolattal kell számolni. Egyszóval, jobban tesszük, ha a nyári gumikat akkorra tartogatjuk, amikor meleg van, és valódi téli gumikra váltunk, amint beköszönt a hideg. Ezzel biztosíthatjuk ugyanis a lehető legjobb teljesítményeket a kanyarban való úttartás, kopás vagy az üzemanyag-fogyasztás szempontjából. Ezen kívül a négyévszakos gumik általában többet is fogyasztanak és az esetek többségében kevésbé jó teljesítményeket produkálnak fékezéskor. Ami az „igazi” téli abroncsokat illeti, vigyázat, azokat is jól meg kell különböztetni egymástól.

 

Téli abroncs és alpesi abroncs: az M+S jelölés és 3PMSF logó a legjobb biztosíték a mérsékelt télre

Technikai szempontból a téli guminak az M+S ” jelöléssel kell rendelkeznie az oldalgumiján. De ez az egyetlen jelölés nem elég garancia a téli abroncs hatékonyságára, mert semmilyen rendelkezés nem ír elő teszteket a jelölés feltüntetésének jogosultságára. Például, a legtöbb négyévszakos abroncs oldalgumiján megtalálható ez a jelölés, jóllehet nem hatékonyak valódi téli körülmények között. Ahhoz, hogy biztosak lehessünk téli abroncsaink hatékonyságában, ellenőrizni kell, hogy egy másik jelölés, a „3PMSF” is megtalálható rajtuk. Ezúttal egy olyan címkéről van szó, amelyiknek a megszerzése az abroncs nagyon alapos tesztelését igényli, tehát garantálja a hatékonyságát még nehéz havas körülmények között is. Nagyon sok abroncsgyártó kínál ilyen típusú téli abroncsokat (M+S, 3PMSF), és teljesítményük ugyan abroncsonként kissé eltérhet egymástól, mindegyikük képes arra, hogy optimális teljesítményt nyújtson, ha a hőmérséklet 7 fok alá süllyed. A gumi összetétele különbözik a nyári gumikat alkotó gumi összetételétől, hogy lágy maradjon még nagy hidegben is. A nyári gumik ilyen viszonyok között megkeményednek. Ezeknek az abroncsoknak a csatornázottsága is más, hogy amikor az aszfaltot víz és hó borítja, jobban elvezessék azt. Felépítésüknél fogva nagyon jó tapadást érnek el, még nehéz körülmények között is. Semmiképp ne gondolja azt, hogy ezek a téli abroncsok csak hóban hatékonyak! Amint a hőmérséklet 7 fok alá süllyed, jobban fékeznek és jobb az úttartásuk, mint a nyári gumiknak. Még száraz és hó nélküli aszfalton is.

 

Mikor van szükség a téli gumikra?

Még akkor is jól jöhetnek egy téli abroncs speciális tulajdonságai, ha Európa déli részén lakik. Ne feledjük, hogy ezek a legjobbak száraz aszfalton, akkor is, ha a hőmérséklet kevéssel nulla fok fölött van. Segítségükkel megtarthatja autója fölött az irányítást és a gumik hatékonyak maradnak, ha a hőmérő eléri vagy meghaladja a 10 fokot napközben. Természetesen létfontosságúvá válnak, amint nagyon hideg területek felé indulsíelni vagy hegyvidéki utazásra. Gumijuk hozzátapad az útburkolathoz, amint a hőmérséklet a negatív lesz, csatornázottsága pedig kitűnően tűri a normál mennyiségű havat és a jeget. Vigyázat! Ha úgy gondolja, hogy megelégszik a nyári gumikkal a síelésnél és hóláncot tesz rájuk, túlságosan nehéz körülmények között ezekkel a láncokkal nem haladhat 50 km/h-nál gyorsabban. Amikor pedig leveszi őket, az autóját jóval kevésbé tudja irányítani. „A fékút nyári gumival megkétszereződhet a téli gumihoz képest a hideg és nedves aszfalton. Havon vagy jégen még nyolcszorosa is lehet ”, mondja Dominique Aimon. Összefoglalva, a klasszikus nyugat-európai éghajlat alatt tanácsos nyári abroncsot használni, majd téli gumikra váltani, amint a hőmérséklet 7 fok alá süllyed. Akkor is, ha ritkán havazik a lakóhelyén, és nem szándékozik hegyvidékre vagy nagy hidegbe utazni. Ha pedig az előző évszak téli gumijait szereli vissza, semmiképp ne feledje el ellenőrizni az abroncsnyomást, mert időközben csökkenhetett. Meg kell jegyezni, hogy ezek a téli abroncsok kötelezőek a hideg évszakban egyes európai országokban (Németország, Olaszország stb.). Földrajzi helyzetétől függően azonban lehet, hogy más típusú téli abroncsra van szüksége...

 

A keményebb télre való északi abroncsok

Ha hideg vidéken, hegyvidéken lakik, vagy gyakran jár síelni, a téli abroncsok (M+S, 3PMSF) valószínűleg elegendőek ahhoz, hogy minden helyzetben segítségére legyenek. Marad az az eset, ha sokkal hidegebb területen lakik, ahol a hómennyiség jelentősebb és a körülmények nehezebbek. Amikor a sokkal több a hó és a jég, más abroncskategóriára van szükség. Gyakran használt abroncsfajta télen a skandináv országokban , de az a hátránya, hogy sokkal kevésbé kényelmes, mint egy nyári vagy téli abroncs, ha fekete aszfalton kell közlekedni vele. Az északi abroncs máshogy készül, mint az alpesi téli abroncs. Gumikeverékének köszönhetően erősen negatív hőmérsékletek elviselésére alkalmas. Az egyirányú mintázat és erős lamellizáltság páratlan úttartást biztosít a jégen és a nagyon vastag hóban. Ezzel szemben a hagyományos téli abroncsnál kevésbé jól viselkedik száraz vagy nedves aszfalton, és többet is fogyaszt. Meg kell jegyezni, hogy ennek az északi abroncsnak van egy radikálisabb változata, amelynek szerkezetében fémszögek találhatók, hogy a lehető legnagyobb hajtóerőt biztosítsa a jégen. De ebben az esetben a hómentes aszfalton való közlekedés kényes ügy. Az abroncs nagyon gyorsan kopik, úttartása korlátozott, megugrik a fogyasztása és lehet, hogy szigorúan tilos a használata egyes országokban (vagy szigorúan behatárolt időszakokban használható). A számos európai országban gyakorlatilag ismeretlen északi abroncsot csak akkor érdemes használni, ha folyamatosan jégen és hóban közlekedik. Különösen akkor, ha szöges északi abroncs mellett dönt. 

 

Az abroncsokat az időjárási viszonyoknak megfelelően kell választani

Általában tehát az alpesi téli abroncs (3PMSF) a legsokoldalúbb. Kivéve akkor, ha olyan országban lakik, ahol a hőmérséklet állandóan 7 fok fölött van (egész évben nyári gumi), vagy ellenkezőleg, ahol a tél különösen kemény erősen havas és jeges utakkal. Ez utóbbi esetben viszont éppen az északi abroncsra van szüksége, vagy akár szöges északi abroncsra. Egyszóval minden a földrajzi helyzetétől és a téli utazásaitól függ.

Olvassa el ezt is

>> Ne feledje, ha bizonyos akar lenni benne, hogy jó téli abroncsot választ, megnézheti országonként az előírásokat.