A téli abroncs kalauza - Megelégedhetünk-e azzal, hogy csak előre szerelünk téli abroncsokat?

Megelégedhetünk-e azzal, hogy csak előre szerelünk téli abroncsokat?

Az Ön gumiabroncsai télen Géza

Téli abroncsot a hideg idő elérkezésekor a biztonság érdekében használunk a járművön. Meg kell győződni arról is, hogy úgy szereltük-e fel őket, hogy a jármű teljesen ellenőrizhető legyen, amikor az útviszonyok problematikussá válnak.

Kanyar tábla havas burkolat Téli abroncsok előre vagy hátra szerelése elég-e a legmagasabb biztonsági szinthez? - A fénykép csak illusztráció © : iStockphoto.com/rezulteo.com

Elsőkerék- vagy hátsókerék-meghajtás?

Jelenlegi gépkocsi piacunkon, az eladott járművek többsége elsőkerék-meghajtással rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy a motor a teljesítményét csak az első tengelynek adja le, és ebben az esetben a hátsó kerekek nem hajtottak. Az első kerekek teszik lehetővé tehát a jármű haladását, tolják előre azt. Ha elsőkerék-meghajtású autóval közlekedik, arra kell ügyelnie, hogy a hóláncokat  elsősorban az első tengelyre szerelje. Nem javasoljuk, hogy csak két téli gumit szereljen fel

 

Előre vagy hátra? Mindkettőre, egyszerűen.

Technikai szempontból, elsőkerék-meghajtású járműre a téli abroncsok előre szerelésével jó hajtóerő biztosítható egyenes úton, hideg időben, vagy különösen havas útburkolaton. A kanyarokban pedig elegendő kormányozhatóságot tud megtartani... persze akkor, ha hátul is téli gumikkal rendelkezik! Mert az autó dinamikus viselkedése a hátsó futómű erős igénybevételével jár. Az első kerekek révén ugyan kormányozható a jármű, de képzelje el, hogy olyan járművel kellene egy kanyart bevennie, amelyen csak elől vannak téli gumik, és mindezt havas úton. Nincs probléma amíg bemegy a jármű a kanyarba, viszont a jármű hátulja erősen kifarol, olyan szögben, hogy akár teljesen megpördülhet, ha a körülmények nem kedveznek az autó megfelelő úttartásához.

A hátsó futómű természetesen hajlamos arra, hogy letérjen. Ezért  kell feltétlenül négy téli gumit szerelni a járműre, ideértve az elsőkerék-meghajtásúakat is. Az első futóműre szerelt téli gumik révén megőrzi a hajtóerőt és a kormányozhatóságáta hátra szerelt abroncsok pedig biztosítják a jármű jó irányíthatóságát kanyarban. Nincs más megoldás arra, hogy télen is megtartsuk a megfelelő biztonsági szintet, főként jégben és hóban. A csupán az első futóműre szerelt két téli gumival a jármű potenciálisan veszélyessé válik, leromlik viselkedése és az egyensúlya. Ez különösen igaz a csökkent tapadással rendelkező felületekre.

 

Olvassa el ezt is

>> Lásd a videó cikket Íme, kell négy téli gumit felszerelni