Az abroncsgyártók által szervezett rendezvények - Az autósport az országúti gumiabroncsok laboratóriuma

Az autósport az országúti gumiabroncsok laboratóriuma

Gyártók Leközölve 2014.04.23. , írta Géza

Egy abroncsgyártó számára az autósport rendkívüli kommunikációs eszközt jelent. Ugyanakkor jó lehetőség bizonyos kísérletek elvégzésére és számos technológia fejlesztésére is, amelyek azután bekerülnek az abroncs tömeggyártásába.

Porsche a versenypályán Az autósport-laboratórium, ahol az abroncs teljesítménye versenyez - A fénykép csak illusztráció © : Michelin

Jó az arculatnak...

Ha egy abroncsgyártó növelni szeretné image-ét a közvélemény és a vásárlók körében, az autósportban való részvétel erre a lehető legjobb marketing eszköz. Amennyiben komoly munkát végez és jó versenyeredményeket ér el, ez kincset érő érv egy gumiabroncs márka hatékonyságának és teljesítményének bizonyítására. Ez a nagy teljesítményű sportkocsik abroncsaira vonatkozik, de nem szabad megfeledkezni a hagyományosabb feladatokat ellátó termékekről, amelyek szintén részesülnek a kialakult jó image-ből. Ha több millió gumiabroncs eladásáról van szó a világon, jobb, ha az abroncsgyártó bajnokként jelenik meg, amely már versenyeken bizonyított. Legyen az Michelin, Pirelli, Dunlop, Goodyear, Continental vagy Bridgestone, a piac legtöbb nagyvállalata részt vesz az autósportban, különböző szinteken. A márka kommunikációja során pedig minden alkalommal hangsúlyozza a versenyabroncsok és az országúti abroncsok közötti szoros kapcsolatot, hogy ezzel bizonyítsa az értéküket az átlagos vásárló felé, akire a márkához fűződő sportteljesítmények bizonyára hatással lesznek, amikor új gumit vásárol az autójára.

A Michelin gumi standjaA fénykép csak illusztráció © : rezulteo

...De nem csak...

Azon kívül, hogy autósport által érintett abroncsgyárak gyakran szép beszédeket mondanak, a versenyzés tényleg az országúti abroncsok fejlesztési laboratóriuma. És persze, különböző szinteken. Az biztos, hogy a Le Mans-i 24 órás versenyen a Forma-1-es, rallye és GT prototípusok által használt abroncsoknak semmi közük nincs a közúti abroncshoz teljesítmény, igénybevétel és ár szempontjából. Ez utóbbinak több tízezer kilométert kell futnia száraz úton vagy esőben, gyakorlatilag bármilyen típusú aszfalton. Az árának is elérhetőnek kell maradnia, még a nagy teljesítményű sportautók esetében is. De a verseny mindig is rendkívül érdekes próbaterep számos paraméter tesztelésére, ami azután a sorozatgyártás világába vezethet.

 

 

Közvetlen technológiaátadás

A gyártó minden egyes versenyen tanulmányozza és teszteli az új anyagválasztást, a gyártási eljárásokat és egyéb technológiai döntéseket, hogy a lehető legjobb hatékonyságot tudja bemutatni a pályán. A referencia gyárak, például a Michelin és a Pirelli versenyzéssel foglalkozó szakemberei pedig megerősítik, hogy igenis közvetlen technológiaátadás van a verseny- és a közúti abroncs közöttA versenyzésből átvett négy fontos terület az abroncsprofil, a szerkezet, az anyagok és a gumi mintázatának a megválasztása - még akkor is, ha ez utóbbi nem érinti a számos versenykategória által száraz pályán használt „slick” abroncsot (Forma 1, GT, Le Mans-i 24 órás prototípusok, együléses, stb.). Az abroncsgyártók által a versenyeredmények javítása céljából folytatott kutatások tehát közvetlen hatással vannak a kereskedelmi forgalomban eladott közúti abroncsokra, de még inkább a sportkocsikra szerelt, nagyon nagy teljesítményű gumikra. A versenyabroncsok és a közúti abroncsok teljesítménye két, egymástól nagyon különböző világ. 

 

 

Minden kategóriához hozzájárul 

VersenyabroncsA fénykép csak illusztráció © : Michelin
Az autósport minden ága nem egyenlő mértékben járul hozzá a közúti abroncsok fejlesztéséhez, de kiegészítik egymást. A Le Mans-i 24 órás versenyek az abroncs élettartamának és a teljesítmény tartósságának a fejlesztésére nyújtanak lehetőséget. A rallye-nak köszönthetően fejleszthető a gumi robusztussága nehéz körülmények között. Ez az egyike a kevés versenyágazatnak, amely közúton és nem pályán zajlik, így az abroncs valódi útprofilokkal szembesül, nemcsak a versenypálya aszfaltjával - amilyennel a mindennapi életben nem találkozunk. Tekintettel a gyakran nagyon egyenetlen terepre, ez hasznos a terepjáró abroncsok fejlesztésére is. Végül egyes új versenyágak, amelyeken elektromos motorok vesznek részt, segíthetik a gumi gördülési ellenállásának és az energiahatékonyságnak az optimalizálását. Egyes versenyeken, például a Formula E-n egyébként kötelezővé teszik a csatornázott és nem „slick” gumik használatát száraz útburkolaton. Ez szintén lehetőséget nyújt a szériagyártáshoz sokkal közelebb álló abroncsprofil fejlesztésére. Ami a „privát versenynek” nevezett versenyágakat illeti, a gumi könnyű kormányozhatóságára építenek, amelynek tervezése eltér a Forma 1 versenyre szánt nagy teljesítményű abroncsoktól, vagy a Le Mans-i 24 órás verseny gyári prototípusaitól. Még az olyan különleges versenyágban is, mint a Forma 1, amelyben az abroncs teljesítménye rendkívül távol áll az országúti abroncstól, az a tény, hogy a lehető legradikálisabb teljesítménykövetelményeken kell dolgozni, hozzájárul az új fejlesztési területek meghatározásához.

 

 

Hatás egészen a legolcsóbb abroncsig

Természetesen nem nehéz kitalálni, hogy a sportfejlesztések eredményei először a sportkocsikra vannak hatással, amelyeknél fontosak a tisztán teljesítményre irányuló követelmények. Ez igaz, de még a legolcsóbb termékek is részesülnek a verseny néhány eredményéből, többek között a gördülési ellenállás vagy egyes gumikeverékek területén. A szilícium-dioxid mennyiségére, a szerkezeten és a kordokon végzett fejlesztésre szintén hatással vannak a különféle autóversenyek során végzett kutatások. Egyszóval, az autóversenyzés mindig jó hatással van az országúti abroncsok technológiájának továbbfejlesztésére!