Kalauz az abroncscímkézéshez - Abroncsok címkézése: hogy hasonlítsuk össze a teljesítményeket?

Abroncsok címkézése: hogy hasonlítsuk össze a teljesítményeket?

Gumiabroncs címke Leközölve 2012.09.12.

Az abroncs címkéjén feltüntetett betűk és színek jelzik a gumiabroncs teljesítményszintjét üzemanyag-hatékonyság, nedves útburkolaton való fékezés és külső menetzaj tekintetében. De miről is beszélünk pontosan? Minek felel meg az értékelés? Hogyan értékeljük a különbséget két fokozat között? Íme némi magyarázat az abroncsok címkéinek megfejtéséhez.

Gumiabroncsok címkézése: szempontok A fénykép csak illusztráció © : © Rezulteo

Energiahatékonyság: az abroncs hozzájárulása az üzemanyag-fogyasztáshoz és a CO2-kibocsátáshoz

 

Energiahatékonyság-jelző a címkénA fénykép csak illusztráció © : Rezulteo

 

 

 

 

 

Egy jármű üzemanyag-fogyasztásának körülbelül 20 % -áért a gumiabroncs a felelős.  Gördülés közben ugyanis a gumiabroncs deformálódik, közben pedig egy erő keletkezik, amit gördülési ellenállásnak neveznek. Minél nagyobb ez az erő, annál több üzemanyagot kell felhasználnia a motornak a leküzdéséhez, eközben több CO2-t bocsát ki.

A címke mutatja, hogy milyen az abroncs besorolása a gördülési ellenállás szempontjából. Egy A és egy G értékelést kapott abroncs között nagyon jelentős a különbség.

Üzemanyag-fogyasztás: Az A és a G értékelés között a különbség 0,5 l/100 km, azaz 80 liter évente (15000 km/év alapján).

CO2-kibocsátás: egy A és G értékelés közötti különbség 12 g/km-nek, azaz évente 0,18 tonna CO2-nek felel meg. Tájékoztatásul: a környezetvédelmi adóhoz kapcsolódó szankció 141 g/km-nél kezdődik.

Üzemanyag-hatékonysági skála személyautókra

Gördülési ellenállás együtthatója (RR), kg/t-ban   A címke kategóriája
RR ≤ 6,5A
6,6 ≤ RR ≤ 7,7B
7,8 ≤ RR ≤ 9C
Nem használtD
9,1 ≤ RR ≤ 10,5E
10,6 ≤ RR ≤ 12F
RR ≥ 12,1G

 

Fékezési hatékonyság: az abroncs teljesítménye nedves útburkolaton

Fékezési hatékonyság ikon címkézés     A fénykép csak illusztráció © : All rights reserved
A nedves útburkolaton való fékezés nélkülözhetetlen eleme a biztonságnak. Ez a második szempont, amit az európai címkézés figyelembe vesz. A méréseket az európai előírás által pontosan meghatározott protokoll szerinti vizsgálattal végzik (sebesség, próbapálya tulajdonságai, légnyomás, hőmérséklet stb.).

Az értékelést a teszt eredményeinek egy referencia-abroncs eredményeivel való összehasonlítása adja. A különbség egy A és egy F értékelést kapott abroncs között (a G osztályt már nem használják) itt is jelentős.

• Fékezés: a különbség az A és a G értékelés között 18 méteres távolságnak, 4 autóhossznak felel meg.

A személygépkocsik nedves útburkolaton való tapadásának skálája

Tapadási együttható (ahol G a referencia index)Címke kategória
1,55 ≤ GA
1,40 ≤ G ≤ 1,54B
1,25 ≤ G ≤ 1,39 C
Non utiliséD
1,10 ≤ G ≤ 1,24E
G ≤ 1,09F
Nem használtG

 

 

Zajhatékonyság: az abroncs külső menetzaja

zajártalom ikon címkézésA fénykép csak illusztráció © : All rights reserved
Az abroncs gördülése által keltett zajt az abroncs környezeti hatásai között veszik figyelembe, különösen városban. A teszt során kapott eredményt egy határértékkel hasonlítják össze (ezt az előírást csökkenteni fogják 2016-ig).

Külső zaj: a két besorolás közötti menetzaj eltérés 3 dB, azaz a zajszint ennyivel magasabb vagy alacsonyabb.

1 ív: jó teljesítmény. A menetzaj legalább 3 dB-lel a jövőbeni előírás alatt van.

2 ív: jó teljesítmény.  A menetzaj szintje megfelel a jövőbeni előírásnak.

3 ív: gyenge teljesítmény. A menetzaj magasabb, mint a leendő előírás által megszabott határérték, de alacsonyabb a jelenlegi maximális értéknél.

A G energiahatékonyságú és nedves útburkolaton F fékezési hatékonyságú abroncs értékesítése 2014. november 1-je óta tilos. A 2014. november 1-je előtt gyártott abroncsok azonban a jogszabály hatályba lépését követő 30. hónapig, azaz 2017. május 1-jéig értékesíthetőek. Lásd a 2009. július 13-i 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (2009. július 13.), III. fejezet, 13. cikk, 5. bekezdés.