Kalauz az abroncscímkézéshez - Az autósoknak csupán 8%-a ismeri a címkézés három szempontját

Az autósoknak csupán 8%-a ismeri a címkézés három szempontját

Gumiabroncs címke Leközölve 2013.11.19. , írta J. József

A gumiabroncsok címkézése kötelező lett Európában. De vajon az európai fogyasztók megszokták-e teljesen vásárláskor ezt az újdonságot? A Rezulteo által az Ipsos közreműködésével végzett új felmérés alapján az figyelhető meg, hogy a címkézés a korábbinál ismertebb, de még nem meghatározó vásárlási szempont a fogyasztó számára, aki először inkább a termék árára, majd az értékesítés szakembereire támaszkodik.

Címkézés felmérés 2013 Az abroncs teljesítményeinek címkéje még nem meghatározó vásárlási szempont! - A fénykép csak illusztráció © : rezulteo

Most  egy éve,  hogy kötelezővé vált a címkézés az Európai unión belül eladásra szánt gumiabroncsoknál. A kötelező címkézés hatályba lépése előtt egy hónappal a Rezulteo már indított egy vizsgálatot, hogy felmérje az európai fogyasztók ismereteit ezzel az intézkedéssel kapcsolatban. Akkor a megkérdezettek 80 százalékának nem volt tudomása erről az intézkedésről, de 80 százalékuk azt gondolta, hogy egy jó elképzelésről van szó.

Mi a helyzet most, amikor egy éve, hogy az abroncsok címkézése kötelező lett? Hogy ezt megtudjuk, a Rezulteo elindított egy új felmérést, és megvizsgálta az európai fogyasztók ismereteit és vásárlási magatartását a gumiabroncsokat illetően. A vizsgálatot néhány héttel ezelőtt végeztük olyan olasz, francia, német, spanyol és angol nemzetiségű autósok körében, akik saját maguk tartják karban járművüket.

Ez a tanulmány ellentmondó eredményeket szült. Az biztos, hogy több vásárló ismeri az abroncsok címkézését, de még kevesen vannak azok, akik erre támaszkodnak, amikor gumit vásárolnak. Ez különösen a német és brit fogyasztók esetében említésre méltó. A legtöbb esetben a fogyasztó elsősorban az abroncs árára és az eladó tanácsaira támaszkodik. Az abroncsok címkézésének elemzése jóval kisebb jelentőségű szempont a számára.

Tizenkét hónappal azután, hogy Európában általánosan bevezették az abroncsok címkézését, a fogyasztó még mindig kevéssé tűnik tájékozottnak. Tovább kell dolgozni azon, hogy felhívjuk a figyelmet a nyilvánvalóan jelentős paraméterekre, akár a környezetvédelem (üzemanyag-fogyasztás) vagy a biztonság terén. Főként mostanában, ahol az abroncsgyártók sokkal nagyobb kínálattal állnak elő, mint bármikor.

 

A vizsgálat 8 kulcsszáma 


> A címkézés ismerete és használata
 

1. Egyre több európai fogyasztó ismeri…

A megkérdezettek 36%-a már hallott erről a kötelező előírásról, míg egy évvel ezelőtt ez a szám csak 22% volt. Meg kell jegyezni, hogy a britek a legkevésbé tájékozottak, ennek kétségkívül az az oka, hogy különösen passzívak a járművük karbantartását illetően. Viszont, akik nemrégen vásárolták abroncsaikat, tájékozottabbak (46%). 52 százalékuk pedig csak a vásárlás közben fedezte fel a címkézésről szóló előírást.

2. … és megérti a jelentőségét…

A válaszadók 72%-a azt mondja, hogy helyesli az abroncsok címkézését. Meg kell jegyezni, hogy országtól függően a megkérdezettek jobban vagy kevésbé jobban vannak erről meggyőződve: arányuk 87% Olaszországban, 83% Spanyolországban. A németek és a britek kevésbé nyitottabbak (56%), a franciák még náluk is kevésbé.

3. … de nem ismeri részletesen

A válaszadók 8%-a tudja, hogy mi az a három szempont, amelyekre az abroncsok címkézése irányul. Ezekből két szempontot (a fékezés nedves útburkolaton és a gördülési ellenállás) többen ismernek. De sokkal bonyolultabb a helyzet a címkézés harmadik szempontjánál, ez a külső menetzaj. Ehelyett olyan dolgokat említenek, hogy fékezés száraz úton, tapadás nedves útburkolaton, vagy az abroncs élettartama. Összességében az erre a harmadik szempontra adott 21% helyes válasz jobb eredmény, mint a 2012-es 13%. Megjegyzendő, hogy a németek a legtájékozottabbak.

4. A fékezés nedves útburkolaton a legfontosabb pont

A válaszadók 85%-a gondolja úgy, hogy a fékezés nedves útburkolaton a legfontosabb paraméter a címkézéssel hozott intézkedések között. Ezután a gördülési ellenállás következik(13%), majd a külső menetzaj(3%). Ha egy negyedik szempontot hozzá kellene adni, amit a címkének kötelezően tartalmaznia kéne, ez az abroncs élettartama lenne 67 százalékuk szerint. 

 

> A címkézés hatása a vásárlási magatartásra 

5. Az új vásárlók egyre jobban érdeklődnek…

Azon fogyasztóknak, akik nemrégen vásároltak abroncsot, 38 %-a érdeklődött a címkézés iránt. 11 százalékuknál ez még fontos paraméter is volt (a többi 27% számára kevésbé). De közöttük nemzetiség szerint elég heterogén az eredmény megoszlása. A spanyolok a legfigyelmesebbek (50%), megelőzve az olaszokat (48%), a franciákat (33%), a németeket (32%) és a briteket (26%).  

6. … és világosnak és érthetőnek tartják a címkézést

E vásárlók 73%-ának  (87% Franciaországban) nem volt szüksége arra, hogy szakembereket kérdezzen meg a szempontok értelmezéséről. Úgy vélik, hogy a címkézés elég világos ahhoz, hogy önállóan lehessen értelmezni.

7. … de az ár továbbra is a legfontosabb tényező

Az új fogyasztóknak, akik tanulmányozták ezt a címkézést, 56%-a inkább egy megközelítő vételárat határozott meg magának a vásárlás előtt. Ők csak akkor vették figyelembe a címkét, miután meghatározták az árat, amit a termékre szántak. Magatartásuk egyébként ellentmondásos, mert míg a biztonságot nevezték meg a legfontosabb vásárlási szempontnak (51%) az ár előtt (23%), a vásárlás pillanatában hajlamosak a minőség/ár arány értékelésére. Legtöbbjük tehát nem hajlandó nagyobb árat fizetni a  nagyobb biztonság kedvéért.

8. … és inkább az eladóra hallgatnak

Az új vásárlók 80%-a, akik az üzletbe érkezésük előtt nem tudták, hogy mit szeretnének vásárolni, az eladó véleményét kérte. 97 százalékuk pedig követte az eladó véleményét. Az eladónak van tehát továbbra is a legnagyobb befolyása az európai fogyasztókra a gumiabroncs vásárlásánál. Ez különösen igaz Spanyolországra, ahol a vásárlók 87%-a kéri az eladó véleményét.

 

A vizsgálatot az Ipsos Intézet végezte 2013. szeptember 23. és október 8. között, 3 402 válaszadó reprezentatív mintáján Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban, 18 évnél idősebb populáción, akiknek feladata a háztartásban legalább egy jármű karbantartása.