Kalauz az abroncscímkézéshez - Ezentúl kötelező a gumiabroncsok címkézése

Ezentúl kötelező a gumiabroncsok címkézése

Gumiabroncs címke Leközölve 2012.12.21.

A gumiabroncsok címkézésére vonatkozó új európai szabályozás november 1-jén hatályba lépett. Ezentúl az Európai Unió területén minden személygépkocsira, kisteherautóra és tehergépkocsira értékesített gumiabroncsot szabványos címkével kell ellátni. A címke jelzi az abroncs teljesítményét három szempont alapján: energiahatékonyság, fékezés nedves útburkolaton és a külső menetzaj.

Az abroncsok címkézése kötelező lett Az abroncsok címkézése kötelező lett - A fénykép csak illusztráció © : rezulteo

Az elektromos háztartási készülékek, illetve személyautók után az abroncsok következtek, hogy teljesítményüket címke mutassa, megkönnyítve ezáltal a fogyasztók választását. Az új szabályozás 2012. november 1-jén lépett hatályba az Európai Unió egész területén. A jövőben minden személygépkocsira, kisteherautóra és tehergépkocsira szánt gumiabroncson fel kell tüntetni teljesítmény besorolását három szempont alapján: energiahatékonyság, fékezés nedves útburkolaton és a külső menetzaj.

A fogyasztó jobb tájékoztatása

Ez az intézkedés találkozott a fogyasztók elvárásával, akik közül sokan (87%) szerettek volna több tájékoztatást a gumiabroncs vásárlásakor, amint azt az Ipsos-szal végzett tanulmányunk mutatta. Az abroncsok európai címkéze elő fogja segíteni a biztonságosabb, üzemanyag-takarékosabb és a környezetet jobban kímélő abroncsok vásárlásának ösztönzését.

Jelentős teljesítménybeli különbségek

Minden szemponthoz tartozik egy osztály, amit egy betű és egy szín jelöl. Az energiahatékonyságnál 6 osztályt, a nedves útburkolaton való fékezésnél 5 osztályt, a menetzajnál pedig 3 osztályt különböztetünk meg.

A legjobb értékelést kapott és legkevésbé jó értékelést kapott abroncsok között jelentős a különbség. Az üzemanyag-fogyasztásnál a különbség 0,5 l/100 km-nek felel meg, azaz 80 liter üzemanyag évente (15 000 km/évet alapul véve). A fékezés nedves útburkolaton szempontnál a legnagyobb különbség 18 méter távolság egy 80 km/h sebességgel haladó autónál, azaz 4 autóhossz.

A G energiahatékonyságú és nedves útburkolaton F fékezési hatékonyságú abroncs értékesítése 2014. november 1-je óta tilos. A 2014. november 1-je előtt gyártott abroncsok azonban a jogszabály hatályba lépését követő 30. hónapig, azaz 2017. május 1-jéig értékesíthetőek. Lásd a 2009. július 13-i 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (2009. július 13.), III. fejezet, 13. cikk, 5. bekezdés.

Jóllehet az energiahatékonyság tűnik a legfontosabb szempontnak az európai jogalkotó szemében, az autós számára a biztonság a legfontosabb teljesítmény. Az autós viszont kisebb jelentőséget tulajdonít a menetzajnak. Inkább szeretne tájékozódni az abroncs élettartamáról, ami fontos gazdasági szempont válságos időkben.

Több szempontot tartalmaznak az abroncsleírások

A címke hozzájárul a fogyasztó tájékoztatásához, de nem mond el mindent. Más szempontokat is figyelembe kell venni egy abroncs tényleges teljesítményeinek értékelésekor. Ilyen többek között az élettartam, továbbá fékezés nedves útburkolaton, és a tapadás kanyarban. Ezeket a teljesítményeket megtalálja az autómagazin tesztoldalain és a honlapunkon közzétett abroncsleírásokban.

Szimulátorunk segít a teljesítmény-eltérések kiszámításában

Gumiabroncs-címke szimulátorA fénykép csak illusztráció © : rezulteo