Kalauz az abroncscímkézéshez - Gumiabroncsok címkézése Európán kívül

Gumiabroncsok címkézése Európán kívül

Gumiabroncs címke Leközölve 2012.12.13.

Jelenleg csupán Japán és Korea vezette be a gumiabroncsok címkézését. De más országok, például az Egyesült Államok vagy Brazília is hamarosan be fogja vezetni. Szempontok, terjedelem, címke: a különböző rendszerek áttekintése.

Címkézés Európán kívül A fénykép csak illusztráció © : All Rights Reserved

címkézését. 2012-ben Japán önkéntes alapon bevezette a gumiabroncsok címkézését. Korea követte 2011-ben, és 2012 novemberében kötelezővé vált, ugyanabban az időpontban, mint az Európai Unió országaiban. A címkézés a világ több nagy országát is meghódította. Az Egyesült Államok közeljövőben megjelenő rendszerének részleteit finomítja, míg Kína és Brazília saját kutatási programot kezdett ebben a témában.

Abroncsok címkézése Japánban

A japán címkézés alapvetően nem különbözik az európai rendszertől. Csupán két szempontra vonatkozik: a fékezés nedves talajon és gördülési ellenállás (közvetlen összefüggésben van az üzemanyag-fogyasztással).

A gördülési ellenállás értékelése 5 osztályt tartalmaz

AAA

AA

A

B

C

A nedves útburkolaton történő fékezés értékelése 4 osztályra terjed ki

a

b

c

d

Ahhoz, hogy egy abroncs a „jó energiahatékonyság” (itt látható) címkét megkapja, legalább A osztályozást kell kapnia a gördülési ellenállásra.

Példa az „energiahatékony” abroncsra:

Példa az „energiahatékony” abroncsra:A fénykép csak illusztráció © : All Rights Reserved

 

 

 

 


AA gördülési ellenállással és C osztályú nedves útburkolaton történő fékezéssel rendelkező abroncson feltüntethető a „jó energiahatékonyság” piktogram.

Japán úgy tervezi, hogy 2016-ban szigorítani fogja az értékelést. Mivel a gumiabroncsok a felelősek az üzemanyag-fogyasztásnak körülbelül 20%-ért - és az ezzel járó CO2-kibocsátásért - a kormány szeretné jobban kihasználni ezt a szabályozót a kitűzött környezetvédelmi célok elérése érdekében.

Abroncsok címkézése Koreában

A termelésének közel 30%-át Hankook, Kumho vagy Nexen márkanéven exportáló Dél-Korea úgy döntött, hogy követi az Európai Unió (EU) példáját. Miután 2011-ben önkéntes alapon elindította a gumiabroncsok címkézését, a kormány úgy döntött, hogy az intézkedést 2012 novemberétől kötelezővé teszi, ugyanakkor mint az EU országaiban.

Abroncsok címkézése KoreábanA fénykép csak illusztráció © : All Rights Reserved

Ahogyan Japán, Korea is csak két szempontot vesz figyelembe: energiahatékonyság és fékezés nedves útburkolaton. A címke nagyobb jelentőséget tulajdonít az első szempontnak, mint a másodiknak. A skálák egyszerűek: 5 osztály (1 - 5) mindkét szempontra.

Dél-Koreában a címkézés minden eladott abroncsra vonatkozik. Az utánpótlás abroncsokon a címkét közvetlenül a futógumin kell feltüntetni. Az „elsőszerelésű” (új járművekre kerülő) abroncsok esetében az abroncs teljesítményére vonatkozó információknak a felhasználói kézikönyvben kell szerepelniük.

Gumiabroncsok címkézése az Egyesült Államokban

Jóllehet még nem született döntés a bevezetéséről, az amerikai hatóságok már sokat dolgoztak az abroncsok címkézésén. Vizsgálatok és konzultációk lefolytatását követően a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) olyan címkézési modellt javasolt, amely feltehetően kielégíti a projekt különböző résztvevőit.

Gumiabroncsok címkézése az Egyesült ÁllamokbanA fénykép csak illusztráció © : All Rights Reserved

Az amerikai címke három tényezőt vesz figyelembe: energiahatékonyság, fékezés nedves útburkolaton és futásteljesítmény. Az értékelés (az alap 100 a legjobb teljesítményre) mindhárom szempontnál azonos. Az a tény, hogy az Egyesült Államokban figyelembe vették az abroncskopást, a jövőben befolyásolhatja a világ többi országának rendszereit is.