Téli gumi hírek - Téli abroncs: lehet velük nyáron közlekedni?

Téli abroncs: lehet velük nyáron közlekedni?

Téli abroncsok Leközölve 2013.06.06. , írta Géza

A gyártók azt ajánlják, hogy a téli gumikat akkor kell kicserélni, amikor a futógumin a mintázat mélysége 4 mm-nél kisebb. Ez alatt az érték alatt az abroncsok veszítenének a teljesítményükből téli körülmények között. Ennek ellenére egyes autósok nem szívesen selejteznék le ezeket a félig kopott abroncsokat. Nem lehetne „befejezni” őket a nyáron?

Nyáron téli gumikkal közlekedni? Nyáron téli gumikkal közlekedni? - A fénykép csak illusztráció © : rezulteo

Téli gumival közlekedni nyáron, amit már a következő téli szezonban nem használunk? A kérdés jogos. A magyar törvények szerint ugyanis semmi nem tiltja, hogy ezt megtegyük, amennyiben a hornyok mélysége 1,6-nál nagyobb mm. Ezen kívül a józan ész is azt diktálja, gazdasági és környezetvédelmi szempontból egyaránt, hogy élete végéig használjuk az abroncsot. De hogy érinti ez a biztonságot?

Ha az Adac, független európai autós szervezet által végzett próbákat nézzük, száraz útburkolaton a téli és a nyári gumiabroncsok közötti teljesítménykülönbség jelentős lehet. A 100 km/h sebességről a teljes megállásig megtett fékút több mint 15 méterrel, azaz három vagy négy járműhosszal is megnövekedhet. Nedves útburkolaton is, a vízencsúszás jelensége alacsonyabb sebességnél következik be. Ezek az eredmények azonban viszonylagosak. Az Adac tesztjeit ugyanis új abroncsokkal végezték. Márpedig ahogy kopnak, a téli gumik teljesítménye száraz útburkolaton közelít a nyári abroncsokéhoz.

A másik tényező, amit vizsgálnunk kell, a kopás. A téli gumikban felhasznált gumikeverékek megőrzik lágyságukat alacsony hőmérsékleten, de gyorsabban kopnak meleg útburkolaton, különösen sportos vezetés mellett. De végül is, ennek a tényezőnek itt nincs sok jelentősége, mert egy téli gumi „befejezéséről” van szó.

Következésképpen, a téli gumi nyári használata ellen nincs különösebb ellenvetés, amennyiben az abroncs félig elhasználódott és alacsonyabb sebességen használja, hogy kompenzálja fékezésnél a teljesítménycsökkenést.