Az abroncsok felszerelésére és használatára vonatkozó rendelkezések - Az abroncsnyomás ellenőrző rendszer (TPMS) ezentúl kötelező

Az abroncsnyomás ellenőrző rendszer (TPMS) ezentúl kötelező

Törvényi szabályozás Leközölve 2014.10.04. , írta Géza

2012. november 1-jétől minden új személyautót fel kell szerelni egy abroncsnyomás ellenőrző rendszerrel (Angolul Tyre Pressure Monitoring System, vagy TPMS). 2014 novemberétől az előírás minden járműtípusra kiterjed. Ez előrelépés a biztonság és környezetvédelem felé.

Abroncsnyomás ellenőrző rendszer Abroncsnyomás ellenőrző rendszer - A fénykép csak illusztráció © : Continental

Az abroncsnyomás ellenőrző rendszer általánossá tétele az abroncsok címkézésével és az ESP (kipörgésgátló) bevezetésével együtt az Európai Bizottság által 2009-ben hozott intézkedések része. A 2012-től hatályos előírás célja a járművek biztonságának fokozása. 

Az angolszász néven is ismert TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) felszerelés 2012. november 1-jétől minden M1 kategóriájú új járműre kötelezővé vált (azaz olyan személyszállításra tervezett és gyártott jármű, amely a vezetőülésen kívül maximum 8 ülőhellyel rendelkezik). Általánosan 2014 novemberétől vált kötelezővé az összes új személygépkocsira.
 

Ez az intézkedés a biztonságot és környezetvédelmet szolgálja

Az abroncsnyomás ellenőrző rendszer kiterjesztésének elsődleges célja ugyan a biztonság javítása, de emellett az autók közlekedésének környezeti hatásait is mérsékelni fogja. Számos tanulmány bebizonyította ugyanis, hogy a kelleténél alacsonyabb nyomású abroncsok több üzemanyagot fogyasztanak, és az abroncsok idő előtti kopásához vezetnek. Éves vizsgálata alkalmával a Bridgestone megállapította, hogy az európai autósok kétharmada alacsony nyomású abroncsokkal közlekedik. Az abroncsgyártó kiszámította, hogy ez a helyzet 2 milliárd liter üzemanyag elpazarolását és 4,8 millió tonna plusz CO2-kibocsátását idézi elő.

 

Két abroncsnyomás ellenőrző rendszer

  • Közvetett TPMS: az ABS-szel és az ESP-vel összekapcsolt eszköz a kerekek forgási sebességének a különbségét méri. Az egyik kerék fordulatszámának növekedése kisebb átmérőre, tehát az abroncsban lévő nyomás csökkenésére utal. Ennek a rendszernek nem sok jövője van, mert nem túl megbízható és nem ad pontos információt az abroncsnyomásról.
    Előnye: nem túl költséges rendszer.
    Hátránya: pontatlan eredmény, törés esetén cserélni kell az ABS érzékelőt.

  • Közvetlen TPMS: az eszköz az abroncs szelepéhez csatlakozó elektronikus érzékelőt használja, amely rádióhullámokon továbbítja az adatokat a jármű műszerfalán kijelzővel ellátott vevőberendezéshez.
    Előnye: a pontos mérés, ezt a rendszert használják az Egyesült Államokban.
    Hátránya: költséges, csökkenti az autóvezető felelősségérzetét.

A Renault a franciaországi előfutár

A Lagunát 2001-ben TPMS rendszerrel ellátó Renault volt az első gyártók egyike, amely általánosan elérhetővé tette ezt a biztonsági berendezést. Korábban csak a felsőkategóriás modellekre kínálták az eszközt. Azóta a legtöbb autógyártó követte, akik opcióként vagy szériafelszerelésként kínálják teljes termékkínálatukra.

 

Az amerikai tapasztalat nem 100%-osan meggyőző

Az abroncsnyomás ellenőrző rendszer 2006 óta kötelező az Egyesült Államokban. Úgy van beállítva, hogy akkor kapcsolja be a műszerfalon a figyelmeztetést, ha a nyomás 25%-kal kevesebb a gyártó által ajánlott értéknél. Ez túl magas küszöb - jelezték a gyártók - akik egy vizsgálatot végeztek, amelynek eredménye azt mutatta, hogy ebben a stádiumban az abroncsok 70%-a helyrehozhatatlanul károsodott. Másrészt egy másik tanulmány arra mutatott rá, hogy a TPMS általános bevezetésével az autósok ritkábban ellenőrizik az abroncsnyomást, mint azelőtt. Magyarázat: figyelmeztetésre várnak, hogy újra felfújják az abroncsot. Pedig igazán nem ez volt a cél! 

Az abroncsok cseréje közben betartandó óvintézkedések

A nyomásérzékelő működése egyszerű. A levegő nyomása egy piezo kristály membránra hat egy kis nyíláson keresztül. A nyomáskülönbséget ezután feszültségkülönbséggé alakítja át. A mérést rádiójellel továbbítja a rendszer a vevőberendezéshez 433 Mhz frekvencián (Európában). Az érzékelő kis elemmel működik. Figyelem! Az érzékelő törékeny eszköz. Az abroncsok cseréljekor ne feledje jelenlétüket megemlíteni a szakembernek. Így megelőzheti sérülésüket, vagy elvesztésüket!