Új gumimodellek: a gyártók újdonságai - A Michelin CrossClimate, az egyszerre nyári és téli abroncs

A Michelin CrossClimate, az egyszerre nyári és téli abroncs

Új abroncsok Leközölve 2015.05.15. , írta Julien

A CrossClimate abronccsal a Michelin a lehető leginkább szeretne megfelelni az autósok igényeinek, mert nyáron és télen egyaránt jó teljesítményű abroncsot kínál. A specifikáció nagyon hasonlónak tűnik a négyévszakos abroncshoz. A valóság azonban teljesen más.

Michelin CrossClimate holdbéli táj Michelin CrossClimate, a tökéletes kompromisszum a téli és nyári abroncs között? - A fénykép csak illusztráció © : Michelin

Négyévszakos abroncs? 

A gumiabroncs világa mindig szembesült a jelenlegi technikai korlátokkal: azaz egy nyári abroncs nem nyújthat jó teljesítményt télen, és fordítva.

A gyártóknál, ahol a szezonalitás az elsődleges szempont, a négyévszakos abroncs hiányzó láncszemként jelentkezik. Elméletileg ez a tökéletes termék, amely feltehetően megfelel számos autós igényeinek. A gyakorlatban nehezen talál rá a vevőközönségére, mert úgy tudják róla, hogy mindenben nagyon középszerű. A CrossClimate arra törekszik, hogy mindenben egyformán jó legyen.

Miután tanulmányozta az autósok viselkedési szokásait és megkérdezte őket a valós igényeikről, a Michelin  elhatározta, hogy elkészíti a  CrossClimate abroncsot. 
Ideológiailag a Michelin visszautasítja azt, hogy közvetlen kapcsolatban lennének a klasszikus négyévszakos abroncsokkal, azon egyszerű és jó okból, hogy azok általában inkább téli gumik, amelyeket alkalmassá tettek nyári használatra. A Michelin fordított utat választott: nyári típusú abroncsból indult ki, amely alkalmas lesz a téli használatra is. Árnyalatnyi, de annál fontosabb különbség.

Az első meglepő dolog ebben az abroncsban a „3PMSF” jelölés az oldalgumikon. Ez a felirat igazolja a valódi téli tulajdonságait. A Michelin azonban biztosít arról, hogy a CrossClimate nem szeretné felvenni a versenyt egy valódi téli abronccsal, ezért nem is célozza ezeknek a termékeknek a használóit.

Az a szándéka tehát, hogy egy valós igényt elégítsen ki : azon autósokét, akik egész évben jobbára „fekete" burkolaton haladnak, változó időjárási körülmények között, és alkalmanként hóban.

 

A tökéletes technikai kompromisszum felé?

Technikai szempontból a nyári abronccsal és a téli abronccsal szemben támasztott igények egymással ellentétesek. Michelin kijelenti, hogy történelmi küszöböt ért el az egyetlen abroncs által nyújtott teljesítmények egyensúlyában, a lehető legkisebb technikai megalkuvás mellett. Az elvárt teljesítmény kritériuma a biztonság minden körülmények között, amelyekkel egy autós találkozhat. Összefoglalva, egy nyáron és télen egyaránt jól teljesítő abroncs.

A Michelin ezen kívül bejelentette azt is, hogy kiküszöbölte az összes jellegzetes hibát, amelyekkel általában a téli és négyévszakos gumiknál találkozunk: alacsony energeiahatékonyság, száraz útburkolaton a nyári abroncsnál jóval nagyobb fékút, stb.

Ami a külsejét illeti, a futógumi egyirányú mintázatú. Ezzel a megoldással általában a téli abroncsoknál találkozunk, és ritkábban alkalmazzák a nyári gumiknál, inkább aszimmetrikus mintázatot használnak.

Michelin CrossClimate futógumiA fénykép csak illusztráció © : rezulteo

A gumi olyan anyagokat használ, amelyek megakadályozzák, hogy megkeményedjen, amikor a hőmérő higanyszála 7 °C alá süllyed, ugyanakkor ellenáll a nyári viszonyoknak. Ez egy olyan bravúr, amit mindeddig lehetetlennek tekintettek.

A CrossClimate abroncs kulcsa valószínűleg a futógumi. A futógumi alatt új anyagot helyeztek el, ami javítja az energiahatékonyságot, míg az önblokkoló 3D lamellák feladata az, hogy hibátlan merevséget biztosítsanak száraz burkolaton (tehát pontosságot), a hóban pedig kapaszkodó hatást (tehát hajtóerőt).

 

Próba

Ez után az elméleti bevezető után valóban türelmetlenül vártuk, hogy kipróbálhassuk a CrossClimate gumit, hogy szembeállíthassuk a tulajdonságait egy nyári abronccsal és tesztelhessük havas úton is.

A Peugeot 308-asunk kormánya mögött megtett az aszfalton megtett első pár kilométer próba után ellenőrizhettük a clermont-i gyártó szavait: az abroncs által nyújtott tulajdonságok nagyon közelítenek egy nyári gumihoz. A CrossClimate-nak nincs enyhén szivacsos oldala, és olyan zajszintje sem, mint egy téli abroncsnak. Úgy tűnik, hogy nagyon pontos és tökéletesen halk, még a Faucille hágóra vezető emelkedőn is, ahol egymást váltják a kanyarok és emelkedők, valamint a magassággal csökken a hőmérséklet.

A hagyományos futási körülmények után volt részünk havas útszakaszokban, porhóban (10 - 15 cm vastag), tömörödött hóban és jégben. Ilyen körülmények között a CrossClimate lenyűgöz hajtóerejével és fékezésével. A gumi kitűnő biztonságot nyújt és nyugodt haladást tesz lehetővé az ilyen útburkolaton. Objektívnek kell maradni azonban azzal a ténnyel szemben, hogy nem veheti fel a versenyt adott körülmények között egy hagyományos téli abronccsal, és a hagyományos téli abroncsnál kevésbé jó az oldaltapadás szempontjából. Ez teljesen logikus is. 

Michelin CrossClimate a havonA fénykép csak illusztráció © : rezulteo

Az országúti próba margójára a Michelin megengedte, hogy összehasonlító próbákat végezzünk. A száraz burkolaton végzett összehasonlító fékezés és nedves burkolaton való tapadás gyakorlat során ugyanaz az érzésünk, mint az  Energy Saver + abronccsal, amely - mint emlékszünk - egy kiemelt nyári abroncs a városi és kompakt autókra.

 

Konklúzió

A Michelin egy tagadhatatlanul vakmerő megoldást talált. A CrossClimate-tal megtett kilométerek nagyon pozitív benyomásokat keltettek bennünk. Az abroncs teljesítményeit jóváhagyták a német szervezetek által végzett tesztek során (Tüv Süd, Dekra, Utac) a Michelin javára, és az eredmények abba az irányba mutatnak, amit mi is megfigyeltünk.

 

A CrossClimate 2015 tavaszától kerül forgalomba 23 különböző méretben, 15 - 17 colosig. Ez a kompakt és szedán típusú járművekre kerülő abroncsok többségét lefedi. A kínálat a következő hónapok során bővülni fog.