Új gumimodellek: a gyártók újdonságai - Yokohama AD08R: a Rezulteo átfogó tesztje

Yokohama AD08R: a Rezulteo átfogó tesztje

Új abroncsok Leközölve 2014.09.08. , írta Géza

A fél slick gumik kategóriájában a Yokohama mindig referenciaként szolgált. Utolsó szülöttje, az AD08R, hatalmas potenciállal rendelkezik, amelyet módunkban állt értékelni a Mitjet 2L állóképességi versenyen a Magny Cours pályán.

Yokohama Advan AD08R A Rezulteo a futamban a Yokohama Advan AD08R-rel a Magny-Cours pályán - A fénykép csak illusztráció © : rezulteo

A  Yokohama japán gyártó  széles körű és jól felszerelt termékcsaládot kínál. Pedig hírnevét, teljes joggal a sport és szupersport termékeivel szerezte.

A fél slicks ketegórában a Yokohama a megkerülhetetlen A032R és A048 abroncsokat kínálja, amelyek a track-days és a különböző versenyek és monotyp formulák valóságos sztárjaivá váltak.

Az AD08-at felváltó Advan Neova AD08R amely az AD08-at váltja fel, kissé kevésbé radikális irányítást kínál, mint az előző két abroncs, továbbá nagyobb csatornázottsággal rendelkezik a vízelvezetés javítására. 

A teljes műszaki leírás megtalálható az abroncsnak szentelt korábbi cikkünkben

 

Tesztelés életnagyságban 

A Yokohama France lehetővé tette számunkra, hogy optimális körülmények között próbáljuk ki az abroncsotegy „Mitjet” állóképességi versenyen, a Magny-Cours pályán. Ez különösen előnyös próba, mert értékelni lehet a gumi pontos jellemzőit.

Yokohama AD08R MitjetenA fénykép csak illusztráció © : rezulteo

 

A szerelvény

Jóllehet az AD08R országúti abroncs, a Yokohama megengedte, hogy egy igazi versenyautón próbáljuk ki - egy Mitjet 2L-en.

Ezt a csőalvázzal készült prototípust egy 4 hengeres, 2 literes Clio RS motor hajtja, amivel 200 LE-nél nagyobb teljesítményt tud elérni. A lóerőket a hátsó keréknek egy szekvenciális váltón keresztül juttatja el. A súly szempontjából az autó közelít a 800 kilóhoz menet közben.

A személyabroncs megítélésénél a „Mitjet” használata több előnnyel jár. Először is, ez a jármű átfogó architektúrával és a személyautókhoz viszonylag közel álló formával rendelkezik. És nem hagy kibúvót az abroncsnak tapadásállóképseség és kopás szempontjából, pontosan a formája miatt.

A Mijetekre 255 40R18-ös AD08R került. Minden autóhoz 8 gumit rendeltek hozzá, és ezekkel ki kell tartaniuk a teljes időszak alatt, azaz összesen körülbelül 50 óra futás 7 verseny során (próbák, kvalifikáció, verseny).

Mitjet 2l a standonA fénykép csak illusztráció © : rezulteo

 

Ismerkedés

Miután elsajátítottuk a szekvenciális váltó működését, a „Mitjet” úgy viselkedik, mint bármely más sportkocsi, a nagy tervezési pontosság ellenére. Feltétlenül vezetni kell előtte, hogy mire a verseny kezdődik, megszokjuk a pályát.

Az első kvalifikációs körök során érezhető, hogy a Yokohama AD08R viszonylag gyorsan felmelegszik. Néhány kanyar elegendő ahhoz, hogy a gumi elérje az optimális tapadási küszöbértéket. Az első próbafutam már komoly jeleit mutatja, hogy milyen lehetőségei vannak járműnek, a gumiknak, és az együttes összhangjának!

A standoknál a Mitjet általános ellenőrzésére tett megálló azt mutatja, hogy a gumik tökéletesen síkban kopnak, a semleges geometriának és a tökéletes abroncsnyomásnak köszönhetően. Ez az alkalom a futam stratégiájának a meghatározására is, mert a kagylóülést meg kellett osztanom a Motorsport magazintól egy újságíró kollegával, és Patrick Lhoste-tal, a Yokohama France elnök-vezérigazgatójával. Úgy tervezzük, hogy 40 percenként váltjuk egymást a kormánynál, a kétszer 3 órás versenyidőszak alatt.  

Mitjet 2l, Magny-CoursA fénykép csak illusztráció © : rezulteo

 

Az AD08R próbája versenyen

A tapasztalt csapatokból álló Mitjet formula igazán nem mondható egészségügyi sétának, és ajánlatos meglehetősen nagy alázattal közelíteni ehhez a versenyhez. Ugyanakkor nem szabad szem elől veszítenünk azt, hogy célunk az AD08R teljesítményének a kipróbálása extrém körülmények között.

A track-days minden szerelmese tudja, hogy nehéz 40 perces futamokat tenni egy pályán egy engedélyezett abronccsal. Általában túlmelegedés a vége, aminek a közvetlen következménye az, hogy a hatékonysága nullára redukálódik.

Ezért aztán fordulót várunk a japán abroncstól (és ezt itt lehet mondani)! Amikor megfogtam a „Mitjet” kormányát, már több mint 1 órás verseny volt az abroncsokban. Mégis, ugyanolyan finomnakpontosnak és hatékonynak bizonyult, mint a kvalifikációs szakaszok alatt.

Az első körök arra valók, hogy megismerjük a pályát és felvegyük a többi résztvevő ütemét. A Magny-Cours F1 nyomvonala igényes és nagy eszközökre tervezték, ahogyan ezt a fedélzeti kamera mutatja is: 

Némelyik gyors zóna valóságos békebíró az abroncsok számára. Különösen az egyenest követő nagy kanyarra gondolunk, amit ötös fokozatban kell bevenni. Ebben a gyors szakaszban az AD08R által nyújtott tapadás példás, pontos és engedelmes. Jó úttartással és állandó tapadással halad, viszonylag korlátozott mértékű kitéréssel.

A Nürburgring és Imola kitérőknél nehéz bármilyen hibán rajtakapni, az oldalirányú úttartás, a nagy fékezések vagy kanyarból kijövet a hajtóerő tekintetében.

A legcsodálatosabb a verseny végén a viszonylag kismértékű kopás, és főként az, hogy az abroncs képes állandó tapadást biztosítani a körök során, és mindezt a 30 °C-ot igencsak meghaladó környezeti hőmérséklet ellenére. 

Az élmény olyannyira egyedülálló és lenyűgöző vezetés szempontjából, hogy a csapatunk végső rangsorban elért középes helyezése teljesen mellékes.

 

Élje át a versenyt és nézze meg a diaporamát:

 

Konklúzió

Összességében a mérleg pozitív, sőt nagyon pozitív. Az AD08R egy sokoldalúnagy teljesítményű és tartós abroncs. Ideális termék a sportos vezetők számára, akik a legjobb terméket keresik, mint a track-days szerelmesei.

Ha ezt az érzést és ezeket a teljesítményeket részben a jármű tulajdonságainak is köszönhetjük, a gumiabroncsban rejlő, és ilyen körülmények között megmutatkozó tulajdonságokat egy személyautón is megtaláljuk, a jármű kialakításától, súlyától vagy geometriájától függően. 

 

Szeretnénk külön köszönetet mondani Patrick Lhoste-nak, a Yokohama France-tól, aki lehetővé tette részvételünket ezen a versenyen, hogy kivételes körülmények között kipróbáljuk az AD08R-t. És nem utolsó sorban a „Mitjet” szervező csapatának és a többi csapatnak a szívélyes fogadtatásért és bajtársias légkörért.